آفتاب

به ملی‌پوشان در جام جهانی قوت قلب بدهیم

به ملی‌پوشان در جام جهانی قوت قلب بدهیم

یک روانشناس معتقد است در فاصله چند روزه مانده به شروع جام جهانی فوتبال مردم و رسانه‌ها بهتر است به ملی پوشان ایران قوت قلب دهند و آنها را از عشق و علاقه خود مطمئن کنند.

دکتر محمدرضا نقابیان در گفت و گو با ایسنا درباره‌ی حضور تیم ملی فوتبال ایران در برزیل برای شرکت در جام جهانی 2014 و شرایط روحی – روانی تیم اظهار کرد: اقدامات روانشناسی که تاکنون باید انجام می شد یا انجام شده یا نشده و الان بهترین کار این است که کاری نکنیم.

وی ادامه داد: کاملا روشن و واضح است که ملی پوشان با توجه به وجود دستگاههای ارتباطی، دائما اخبار روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را مطالعه می‌کنند، در ساعت‌های فراغت درباره‌ی آنها با هم حرف می‌زنند. به این ترتیب آنها می‌دانند که مردم چه توقعی از ایشان دارند، بنابراین ارتباط ناملموس و مستحکم بین مردم و ملی پوشان برقرار است.

نقابیان افزود: این ارتباط روانی خیلی ارزشمند است. بازیکنان می‌دانند که مردم چه انتظاری دارند و در لحظه در جریان اخبار قرار می‌گیرند. کاری که اکنون می‌توانیم انجام دهیم این است که به ملی پوشان قوت قلب بدهیم و آنها را از عشق و علاقه مان به آنها مطمئن کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: مردم از تیم ملی انتظار معجزه ندارند و نمی‌خواهند که ملی پوشان شق‌القمر کنند! مردم از ملی پوشان می‌خواهند که خودشان باشند و تمام توانشان را – نه کمتر و نه بیشتر – خرج کنند. انسان همان قدر که آرمانگر است واقع بین هم است.

نقابیان همچنین گفت: زمان قرعه کشی جام جهانی بدون تعارف همه کشورها دوست داشتند که با ایران هم گروه شوند، چون آن را ضعیف‌ترین تیم جام می‌دانستند. هدف ملی پوشان باید این باشد که این آرزو را برای حریفان به یاس تبدیل کنند تا پس از جام بگویند که ای کاش با ایران هم گروه نمی‌شدند. اگر این کار را بکنند، کار بزرگی کرده اند.

این روانشناس در ادامه از والیبال مثال زد و گفت: والیبال ما در لیگ جهانی امسال سه برخورد متفاوت داشت. ما از ایتالیا باختیم، بد هم باختیم و بد بازی کردیم. مردم هم خیلی ناراحت بودند. در ادامه برابر برزیل باختیم اما این بار مردم خوشحال بودند چون خوب بازی کردیم. بعد از باخت 3 بر 2 از برزیل، حالت دیگری شکل گرفت که مردم گفتند ای کاش در گیم آخر شرایط طوری دیگری می‌شد.

وی افزود: دلم می‌خواهم بعد از بازی‌های تیم ملی فوتبال به " ای کاش" نرسیم، ملی پوشان هر کاری را که باید بکنند، انجام دهند. ملی پوشان باید همه توانشان را به خرج دهند و هیچ ای کاشی را با خود به رختکن نبرند. اگر این طور شود، مردم هم خوشحال می‌شوند.

نقابیان ادامه داد: اگر فوتبالیست‌های ما همه توانشان را صرف کنند، شرایط مثل بازی سوم والیبال می‌شود. ممکن است جام جهانی پیروز نشویم. اما ای کاش هم نخواهیم داشت. پیروزی والیبال درس خوبی داشت. وقتی یک گیم از برزیل بردیم، من از این رو به آن رو شدم و وقتی گیم دوم را بردیم به آسمان رفتم. دلم می‌خواهد در فوتبال هم به جایی برسیم که بعد بازی‌ها نگوییم " ای کاش!"

انتهای پیام

کد N329819

وبگردی