آفتاب
اخبار تحرکات داعش در عراق/

برکناری رئیس پلیس صلاح الدین/ اعزام نیروی کمکی از کرکوک برای مقابله با داعش

برکناری رئیس پلیس صلاح الدین/ اعزام نیروی کمکی از کرکوک برای مقابله با داعش

دستور نوری المالکی برای مجازات مقصران سقوط موصل، تسلط داعش بر فرمانداری الشرقاط، واکنش اتحادیه عرب، برکناری رئیس پلیس صلاح الدین، اعزام نیروی کمکی از کرکوک برای مقابله با داعش از مهمترین اخبار امنیتی عراق است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه السومریه، محمد الصهیود نماینده ائتلاف دولت قانون اعلام کرد: اسامه النجیفی و برادرش آثیل النجیفی خائن هستند زیرا به ارتش دستور دادند که موصل را به داعش هدیه کند. آنها از ابتدا بستر لازم را برای تروریستها فراهم آوردند و با تحرکات ارتش در موصل مخالفت کردند.

وی افزود: مسئولیت آنچه در حال حاضر در موصل می گذرد برعهده النجیفی و برادرش است.

از سوی دیگر علی الموسوی مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد: فرماندهی کل نیروهای مسلح دستورات شدیدی را برای محاسبه مقصران صادر کرده است که مجازاتها در برخی موارد در حد اعدام است.

یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین از تسلط داعش بر ساختمان فرمانداری و اداره پلیس الشرقاط و سوزندان مرکز نیروی ویژه آن خبر داد.

به گفته منابع امنیتی نیروهای داعش بر یکی از جاده های اصلی شرق تکریت مستقر شده اند و در مناطق بیجی و تکریت مقررات منع آمد و شد اعلام شده است و دهها خانوار از تکریت به شمال عراق مهاجرت کرده اند.

احمد الکریم رئیس شورای استان صلاح الدین از برکناری جمعه عنان رئیس پلیس صلاح الدین و انتخاب حمد النامس به جای وی خبر داد.

از سوی دیگر انتصار الجبوری نماینده وابسته به فهرست متحدون گفت: در موصل نیروی پلیس و امنیتی دیده نمی شود. آنچه جای سئوال دارد سرنوشت 52 هزار نظامی است که سلاح خود را بر زمین گذاشته اند و یونیفرم نظامی را با لباس شخصی عوض کردند. داعش بر استان مسلط است و مردم نمی دانند چه کار کنند. برخی به استانهای کردنشین فرار کرده اند و برخی نیز به غرب نینوی گریخته اند.

این در حالی است که خضیر الخزاعی معاون رئیس جمهوری عراق خواستار برگزاری نشست فوق العاده پارلمان عراق برای اعلام حالت فوق العاده در کشور شد.

همزمان نبیل العربی در واکنش به حوادث عراق اعلام کرد: توافق ملی باید در عراق حاصل شود به ویژه که امنیت و ثبات سیاسی عراق در خطر است. افزایش عملیات تروریستها نگران کننده است.

وی ضمن ابراز همبستگی کامل با عراق و ملت آن در برابر تروریستها،حمایت کامل خود را از تلاش های دولت عراق علیه تروریسم اعلام کرد.

العربی خواستار تحرک جدی گروههای سیاسی عراقی علیه تروریسم شد.

این در حالی است که حزب کمونیست نیز از عملیات ارتش عراق علیه گروههای مسلح حمایت کرد.

شیخ احمد الکبیسی از شخصیت های دینی عراقی خواستار مقابله با دولت اسلامی عراق و شام شد.

همزمان یک منبع وابسته به پلیس کرکوک اعلام کرد: نیروی کمکی از کرکوک برای کمک به نیروهای تیپ 49 وابسته به عملیات دجله پس از محاصره آنها از سوی داعش اعزام شده است.

این منبع افزود: اوضاع امنیتی در مناطق جنوب غربی کرکوک و به ویژه الحویجه، الزاب، العباسی و الریاض بحرانی است و گروههای مسلح به تعدادی از مراکز ارتش یورش برده اند. نیروهای کمکی بیشتری طی ساعات آینده به الحویجه اعزام خواهد شد.

کد N329622

وبگردی