آفتاب
محسنی‌اژه‌ای در جلسه مدیریت بحران مازندران:

خانه‌های آسیب‌دیده را در اولویت قرار دادیم/ وعده غیرقابل تحقق ندهیم

خانه‌های آسیب‌دیده را در اولویت قرار دادیم/ وعده غیرقابل تحقق ندهیم

دادستان کل کشور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران تاکید کرد که پرداختن به وضعیت کسانی که خانه‌های‌شان در سیل اخیر این استان آسیب دیده، باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این جلسه گفت: حقیقتا استاندار محترم مازندران عزم جدی برای پیشگیری از خطرات و خسارات ناشی از حوادث طبیعی را دارد.

وی با بیان این‌که «قوه قضاییه به هیچ وجه قصد دخالت در کار اجرایی ندارد»، اظهار کرد: دستگاه قضایی طبق قانون اساسی در صیانت از حقوق عامه تکلیف دارد؛ لذا بررسی می‌کند که آیا دستگاه‌ها تکالیف خود را برای احقاق حقوق مردم انجام داده‌اند یا خیر. به همین جهت وقتی سیل آمد و خساراتی وارد شد، ریاست محترم قوه قضاییه دستور دادند هیاتی اعزام شود تا بررسی شود که آیا قصور یا تقصیری در رابطه با ورود خسارت به مردم وجود داشته یا خیر؟

وی در رابطه با ضرورت خدمت‌رسانی به مردم گفت: مردم ما واقعا شایسته خدمت هستند و ما نباید صرفا از دید تکلیف اداری به موضوع نگاه کنیم، بلکه باید امروز به عنوان مسوولان نظام، ببینیم چه کمکی می‌توانیم به مردم انجام دهیم، حتی اگر این کار وظیفه اداری ما نباشد.

نماینده ویژه رییس قوه قضاییه با بیان این‌که «اگر ما خودمان را جای کسانی که آب به خانه‌شان رفته بگذاریم، با احساس مسوولیت بیشتری کار می‌کنیم»، افزود: بسیار خوشحالم که امروز توانستم از نزدیک با مردم خسارت دیده صحبت کنم. من امروز در مردم دهشهر یک سوز خاص همراه با صبر و شکیبایی دیدم. شاید علت سوز آن‌ها این بود که در مهرماه 91 یعنی کمتر از دو سال پیش همین اتفاق افتاده، چند نفر کشته شده و خانه و مزارع آن‌ها آسیب دیده است. هنوز درد سیل آن سال التیام پیدا نکرده بود. بعضی از مردم وام گرفته بودند و هنوز نتوانسته بودند اقساط آن را پرداخت کنند ولی در عین حال احساس کردم که مردم با شکیبایی دارند برای جبران خسارات تلاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: واقعا اگر کسی توضیح نمی‌داد، من نمی‌دانستم که حجم بارندگی در برخی مناطق 132 تا 161 میلی‌متر بوده است. این میزان بارندگی می‌تواند خسارت به بار بیاورد و حقیقتا دستگاه‌ها نیز خیلی خوب وارد شده‌اند، اما به هیچ وجه نباید به این بسنده کنیم؛ بلکه باید به مساله کسانی که خانه‌شان صدمه دیده، با یک اولویت فوق‌العاده بپردازیم.

وی افزود: ممکن است جاده‌ها و مزارع آسیب دیده باشند که این‌ها اهمیت دارد اما ما باید مساله کسانی را که خانه‌شان آسیب دیده است را در اولویت قرار دهیم.

محسنی‌اژه‌ای در رابطه با خواسته مردم مناطق سیل‌زده گفت: مردم امروز می‌گفتند از مسوولان می‌خواهند کاری را که می‌توانند انجام دهند، وعده دهند و عمل کنند. یکی از مواردی که مردم اشاره داشتند، این بود که وعده‌هایی قبلا داده شده و به آن‌ها عمل نشده است. به عنوان مثال معاون رییس‌جمهور وقت در سال 91 در جمع مردم حاضر شده و وعده‌هایی داده است، در سیل اخیر معاون رییس جمهور فعلی وعده‌هایی داده است، اما باید ببینیم چه مقدار از وعده‌ها قابل تحقق است، زیرا نباید وعده‌ای داد که قابل تحقق نباشد تا اعتماد مردم به مسوولان خدشه‌دار شود.

وی با بیان این‌که «اعتماد مردم به مسوولان و نظام مساله فوق‌العاده مهمی است»، گفت: ما جنگ، سازندگی و بسیاری از مسائل اجتماعی را با کمک مردم رفع کرده و رفع می‌کنیم. خوشبختانه من امروز احساس اعتماد را در مردم دیدم به طوری که می‌گفتند استاندار و مسوولان‌شان با تمام وجود به آن‌ها خدمت می‌کنند.

وی اظهار کرد: در سال 91 سیل آمده است و در آن موقع خسارت برآورد شده و مبالغی تخصیص داده شده است. اما باید ببینیم که آیا برآوردها درست بوده است یا نه؟ آیا مبلغی که دولت تخصیص درست مدیریت و هزینه شده است یا نه؟ اقداماتی که قرار بود انجام شود، انجام شده است یا نه؟ به طور مثال در آن زمان یک بار 23 میلیارد تومان و بار دیگر 350 میلیون تومان اختصاص داده شده است. آیا این مبالغ را درست هزینه کرده‌ایم؟

دادستان کل کشور در پایان از حاضرین در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران خواست تا نقطه‌نظرات خود در زمینه جلوگیری از خسارات ناشی از حوادث طبیعی را بیان کنند و گفت: مساله بودجه مهم است ولی ما نباید همه مشکلات را پای بودجه بگذاریم زیرا اتفاقات دیگری که در نهرها، جنگل‌ها و محیط‌زیست‌مان می‌افتد هم در این زمینه تاثیرگذار است و به بودجه هم ربطی ندارند.

انتهای پیام

کد N329596

وبگردی