آفتاب

جهانگیری: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید راه گردشگران خارجی به ایران باز شده است

جهانگیری: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید راه گردشگران خارجی به ایران باز شده است

معاون اول رییس جمهور گفت: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید حجم تعداد گردشگرانی که به سمت ایران آمده‌اند، قابل توجه است.

معاون اول رییس جمهور گفت: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید حجم تعداد گردشگرانی که به سمت ایران آمده‌اند، قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسحاق جهانگیری در آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی اظهار کرد: صنایع دستی از جمله صنایع یا بخش‌های هنری است که ابعاد مختلفی دارد و بعد اقتصادی‌اش قابل بحث و تحلیل و صبحت است و موضوع فرهنگی و هنری‌اش در راس آن قرار دارد.

وی صنایع دستی را به معنای درخشش ذوق‌، اندیشه‌ها و فعالیت یک انسان در قالب یک اثر هنری خواند و گفت: صنایع دستی وقتی از یک کشور به کشور دیگر می رود نقش یک سفیر فرهنگی را ایفا می‌کند که با خود یک بار مهم فرهنگی و تاریخی را از یک ملت به ملت دیگر منتقل می‌سازد. در واقع صنایع دستی قدمتی به اندازه تاریخ دارد.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: ایران به دلیل تمدن غنی و هزار ساله‌ای که دارد یکی از خواستگاه‌ها و جایگاه‌های اصلی صنایع دستی در دنیا محسوب می شود و این هنر در ایران نیز پویا و بیانگر هنر اصیل ملت ایران است.

جهانگیری با بیان اینکه استعدادها، روحیه خلاق، قدرت ابتکار و اندیشه ملت ایران در کار صنعتگران صنایع دستی آشکارا است و این کار از گذشته دور تا به امروز در جریان قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: امروز صنایع دستی ایران در مهمترین و معتبرترین موزه‌های جهان می‌درخشد و هر بیننده که از این موزه‌ها بازدید می‌کند به آثار ایرانی توجه ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه پرداختن به صنایع دستی در کشورمان را یک نیاز مبرم و ضروری دانست و گفت: این صنعت از نظر اقتصادی یکی از بهترین رشته‌ها محسوب می شود و در حال حاضر شاهد هستیم که چنین صنعتی با حداقل‌های سرمایه‌گذاری حجم عظیمی از اشتغال را تولید کرده است و اگر 250 هزار شغل درسال در صنایع دستی ایجاد شود باید مطمئن بود که ما این موضوع را در شورای اشتغال در دولت جز طرح‌های ردیف اول مدنظر قرار خواهیم داد.

معاون اول رییس جمهور ادامه صادراتی بودن صنعت صنایع دستی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: این صنعت به حمدالله در بسیاری از بازارهای خارجی مشتری‌های مناسب خود را دارد.

جهانگیری با بیان این‌که وقتی از این صنعت صادر می شود در واقع فکر و اندیشه صادر شده است گفت: مسئله مهم دیگری که در صنایع دستی باید به آن پرداخته شود ترکیبی است که بین صنایع دستی و گردشگری وجود دارد، گردشگری موجب ارتقای صنایع دستی می‌شود و صنایع دستی هم جاذبه‌های زیادی هم برای گردشگران دارد و چه خوب است این دو در یک سازمان وتحت اشراف یک مدیر قرار گرفته است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: کشوری مثل ایران با توجه به آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی که دارد مشتاقان زیادی را هم داراست و حتما در این دوره یکی از سیاست‌های جدی دولت این است که به موضوع گردشگری به صورت ویژه بپردازیم و موانع پیش رو برطرف شود، البته خوشبتخانه بعد از روی کار‌آمدن دولت تدبیر و امید این راه باز شده و تعداد گردشگرانی که به سمت ایران آمده‌اند قابل توجه است.

وی با مورد توجه قرار دادن ورود گردشگران زیارتی به کشورمان گفت: در سال بیش از یک میلیون از مسلمانان برای زیارت اماکن مقدس راهی ایران می‌شوند که این موضوع مهمی است و باید با کمک صنایع دستی آن را مورد توجه قرار داد. البته مشکلات جدی هم وجود دارد که باید بر طرف شود.

وی در ادامه کمک به تولیدکنندگان صنایع دستی را نیز یک ضرورت دانست و گفت: با توجه به بودجه‌ای که کشور دارد اختصاص بودجه به این بخش عدد جدی نیست و باید پرداخته شود.

معاون اول رییس جمهور موضوع بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از مشکلات فعالان این بخش این است که با توجه به خلق اثر محدود از سوی فعالان بازاریابی به راحتی انجام نمی‌شود.

جهانگیری با بیان این‌که ما باید به اقتصاد بخش صنایع دستی به طور جدی بپردازیم اظهار کرد: فعالان حوزه فرهنگی و هنر تاکنون در حوزه اقتصاد فعال نبودند، ولی باید این کار انجام شود. ضمن اینکه سازماندهی صنایع دستی نیز امر مهمی قلمداد می‌شود و ما باید در دولت و شورای عالی اداری در یک مرکز این سیاستگذاری‌ها را به طور مطلوب انجام دهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم صنایع دستی و این رشته از فرهنگ و هنر در آینده از شادابی و رونق خوبی برخوردار باشد و حتما دولت تدبیر و امید کمک می‌کند که مشکلات در این بخش برطرف شود.

هشتمین نمایشگاه صنایع دستی 20 تا 25 خرداد در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N328635

وبگردی