آفتاب
آیت‌الله مصباح یزدی:

بزرگترین کمبود جامعه ما مسائل اخلاقی است

بزرگترین کمبود جامعه ما مسائل اخلاقی است

از پیشنهاد دادن خسته نشوید، زیرا حتی اگر به این پیشنهادات هم عمل نشود، اثر می‌گذارد و کم‌کم زمینه را برای حل مشکلات فراهم می‌کند.

آیت‌الله مصباح تأکید کرد: بزرگترین کمبود جامعه ما، مسائل اخلاقی است و باید توجه به مسائل اخلاقی را در جامعه احیا کنیم.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آثار علامه مصباح، وی در دیدار با دانش‌پژوهان نخبه و ممتاز مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خیمنی (ره) که در تاریخ 8 خرداد 1393 در این مؤسسه برگزار شد، ضمن استماع پیشنهادات و راهکارهای دانش پژوهان جهت پیشبرد اهداف مؤسسه، به این پیشنهادات پاسخ گفت.
وی با بیان این‌که باید راهکاری اندیشیده شود تا دانش پژوهان پیشنهادات و انتقادات خود را راحت‌تر در اختیار مسؤلین قرار دهند، خاطرنشان کرد: شما از پیشنهاد دادن خسته نشوید، زیرا حتی اگر به این پیشنهادات هم عمل نشود، اثر می‌گذارد و کم‌کم زمینه را برای حل مشکلات فراهم می‌کند.
آیت‌الله مصباح با تذکر این نکته که بسیاری از پیشنهادات و انتقادات فی حد نفسه حق و صحیح است اما باید در مقام عمل به ظرفیت‌ها و امکانات هم توجه شود، افزود: گاهی اوقات مشکلات مالی و کمبود نیروی انسانی مانع پیشرفت اهداف و برنامه‌ها می‌شود، و لذا علاوه بر پیشنهاد باید تلاش کرد تا این کمبود‌ها جبران شود و زمینه انجام اهداف و برنامه فراهم شود.
این مدرس حوزه علمیه با اشاره به کمبود‌هایی که در مورد مسائل اخلاقی احساس می‌شود خاطرنشان کرد: از جهت نیروی انسانی اخلاقی به نسبت به گذشته کمبودهای زیادی وجود دارد، و باید سعی کنید این نیازها را درک کنید و خودتان را از امروز برای پر کردن این خلأ آماده کنید و بار تأمین این نیاز را به دوش بگیرید.
وی همچنین توجه به اصول قرآنی را در این زمینه مهم برشمرد و یادآور شد: یکی از اصولی که کمتر به آن توجه می‌شود این آیه قرآن است که می‌فرماید: "ومن یتق الله یجعل له مخرجا"، درحالی که گاهی نیاز‌های مادی چنان بر انسان فشار می‌آورد که نمی‌خواهد به نیازهای معنوی فکر کند.
ایشان ادامه داد: رابطه‌ای بسیار قوی میان انجام کار برای رضای خداوند و موفقیت در آن کار وجود دارد، و راه خلاصی از بن بست‌ها، توجه به رضایت الهی و کسب تقوا است.
آیت‌الله مصباح با اشاره به آیه "الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا" خاطرنشان کرد: ما در راه خواسته‌های حیوانی که هیچ ضمانتی برای موفقیت در آن وجود ندارد جهاد می‌کنیم، اما برای خدا جهاد نمی‌کنیم!
ایشان بزرگترین کمبود جامعه را کمبود اخلاقی دانست و متذکر شد: این مشکل می‌تواند در تمام فعالیت‌ها تأثیر بگذارد، و باید توجه جدی به مسائل اخلاقی را در جامعه احیا کنیم.

کد N328433

وبگردی