آفتاب

مذاکرات روسیه و اوکراین برای حل مناقشه گاز و درگیری های شرق

مذاکرات روسیه و اوکراین برای حل مناقشه گاز و درگیری های شرق

تهران- ایرنا- نشست های جداگانه روسیه با اوکراین در کی یف و بروکسل با هدف پایان دادن به فعالیت جدایی طلبان و ممانعت از توقف صادرات گاز مسکو به کی یف بدون دست یافتن به نتیجه محسوسی خاتمه یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، نشست ها در کی یف و بروکسل به عنوان اولین چالش های ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین مطرح می شود که وعده گفت و گو با مسکو را برای پایان دادن به رویارویی دو طرف و حفظ وحدت ارضی اوکراین داده است.

مذاکرات فشرده مسکو و کی یف برای حل مناقشه گازی دو کشور به میانجیگری اتحادیه اروپا در بروکسل روز گذشته آغاز شد و هفت ساعت به طول انجامید. این مذاکرات بدون دست یافتن به نتیجه ای بامداد سه شنبه پایان یافت اما قرار است بروکسل امروز و فردا (سه شنبه و چهارشنبه) نیز میزبان مذاکره کنندگان روس و اوکراینی باشد.

ˈگوئنتر اوتینگرˈ کمیسیونر انرژی اروپا در پایان مذاکرات بامداد سه شنبه گفت: در مورد همه بخش های توافق مذاکره کردیم و مذاکرات ادامه خواهد داشت. اکنون طرفین باید با دولت های خود موارد مطرح شده در نشست را رایزنی کنند.

واشنگتن امیدواری خود را برای دست یافتن به پیشرفت چشمگیر در نتیجه اقدامات دیپلماتیک از جمله دیدار هفته گذشته ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری پیشین روسیه و پوروشنکو ابراز کرده است.

مذاکرات دست یافتن به توافق در مورد صادرات گاز روسیه به اوکراین در حالی انجام می شود که ضرب الاجل مسکو برای کی یف به منظور پرداخت بدهی نزدیک به چهار میلیارد و 400 میلیون دلاری روز چهارشنبه هفته جاری (21 خرداد/11 ژوئن) پایان می یابد.

حدود 15 درصد از گاز صادراتی روسیه به اروپا از راه اوکراین به این کشورها منتقل می شود. تحلیلگران می گویند توقف صادرات گاز همچنین به معنای ضربه شدیدی به اقتصاد اوکراین است که صندوق بین المللی پول از قبل پیش بینی کرده در سال جاری رشد منفی 5 درصد داشته باشد.

اوکراین از پرداخت بهای گاز خریداری شده از روسیه به دلیل افزایش دو برابری بهای گاز توسط مسکو، طفره می رود. مقام های مطلع می گویند فشار روی همه طرف ها بسیار احتمال دست یافتن به مصالحه را افزایش می دهد، اما ˈیوری پرودانˈ وزیر انرژی اوکراین گفت روسیه توافق نهایی را نمی پذیرد.

یک مقام اوکراینی که خواست نامش فاش نشود، دراین باره گفت انتظار دارد شرکت نفت و گاز کی یف آماده پرداخت یک میلیارد دلار برای بهای گاز خریداری کرده در دو ماه آخر سال 2013 باشد. شرکت سرمایه گذازی ˈوی تی بی سرمایهˈ مسکو اعلام کرد قیمت گازی که باید بعد از این فروخته شود احتمالا نزدیک به 360 دلار در هر یکهزار متر مکعب خواهد بود، این قیمت رقمی بین میزان پیشنهادی روسیه و مبلغ مد نظر اوکراین است.

اما در حالیکه مقامات در مورد قیمت گاز مذاکره می کنند، تنش بین مسکو و غرب همچنان ادامه دارد و روسیه رزمایش مشترک دریایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو و آمریکا را در دریای بالتیک ˈاقدامی خصمانهˈ دانسته است. مسکو همچنین اتحادیه اروپا را به فشار بر بلغارستان برای توقف ساخت یک خط لوله گاز بسیار مهم متهم کرد.

پروژه ˈساوث استریم/ South Stream ˈ یکی از باارزش ترین پروژه های روسیه با هدف انتقال گاز از دیگر کشورها غیر از مسیر اوکراین است. ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه گفت: بروکسل در بعضی موارد می خواهد طرف مقابل را تنبیه کرده یا از او انتقام بگیرد.

در همین حال اوکراین مذاکرات با روسیه را از روز یکشنبه با حضور نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا برای پایان دادن به درگیری های شرق این کشور آغاز کرد. این نشست ها با حضور پوروشنکو، ˈمیخایل زورابوفˈ سفیر روسیه در اوکراین و ˈایرنه فریزˈ نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا آغاز شد.

ˈمیخائیلو کووالˈ وزیر دفاع اوکراین گفت طرح پوروشنکو برای صلح امیدواری زیادی را پدید آورده است اما بر اساس این گزارش وعده های پوروشنکو برای استقرار صلح به دلیل بن بست سیاسی پیش آمده توسط جدایی طلبان که کنترل بسیاری از شهرهای شرق اوکراین را به دست گرفته اند هنوز به جایی نرسیده است.

ˈاندری پورگینˈ نخست وزیر خودخوانده منطقه دونتسک گفت: ما به بسیج عمومی ادامه می دهیم. پوروشنکو نیز نگفته است به چه شکل قصد دارد جدایی طلبان را به خلع سلاح وادار سازد.

از سوی دیگر ناتو روز دوشنبه یکی از بزرگ ترین رزمایش های دریایی خود را در کشورهای حوزه دریای بالتیک آغاز کرده است.

حدود چهار هزار و 700 سرباز و 800 خودروی نظامی در رزمایش عملیات ˈسبرا/ Sabraˈ نزدیک شهر ریگا پایتخت لیتوانی حضور دارند.

رزمایش مشترک دریای بالتیک با عنوان ˈبالتوپس/ BALTOPS ˈ با حضور نیروهای مسلح 13 کشور از6 تا 21 ژوئن (16 تا31 خرداد) در کشورهای حوزه دریای بالتیک برگزار می شود.

این رزمایش چهل و دومین سال برگزاری خود را پشت سر می گذارد و تحت فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در اروپا یعنی ناوگان ششم این کشور مستقر در ˈناپلˈ ایتالیا با همکاری ناتو برگزار می شود.

اروپام**9157** 1337
کد N328175

وبگردی