آفتاب

وزیر امور خارجه صربستان: بلگراد به دوستان سنتی خود پشت نمی کند

وزیر امور خارجه صربستان: بلگراد به دوستان سنتی خود پشت نمی کند

بلگراد-ایرنا- معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان در رابطه با بحران اوکراین با اشاره به اینکه عضویت در اتحادیه اروپا از اولویت های سیاست خارجی کشور است، گفت: بلگراد به دوستان دیرینه خود هرگز پشت نمی کند.

به گزارش ایرنا، ˈایویتسا داچیچˈ روز دوشنبه در مراسمی در آرشیو یوگسلاوی در بلگراد در جمع خبرنگاران افزود که صربستان در این لحظه هیچ الزامی به پیروی از سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در رابطه با بحران اوکراین ندارد.

وی با اشاره به اهمیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه در سیاست خارجی صربستان، گفت که بلگراد می بایستی تعادلی بین نزدیک شدن به اتحادیه اروپا و ارتباط با دوستان سنتی خود برقرار کند.

وی در مورد حمایت نکردن از موضع بروکسل در تحریم بر علیه فدرال روسیه به خاطر مساله اوکراین به اعلانیه بر علیه رواندا اشاره کرد و گفت که صربستان به این اعلانیه نیز ملحق نشد.

مقامات صربستان پیشتر در رابطه با بحران اوکراین بر این نکته تاکید کردند که حکومت بلگراد به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو سازمان ملل متحد احترام می گذارد.

به گفته مقامات بلند پایه صربستان، بلگراد با حفط احترام به مواضع بروکسل در مورد بحران اوکراین هیچ تحریمی را بر علیه دوست سنتی خود یعنی فدراسیون روسیه اعمال نمی کند.

صربستان که به دلایل اقتصادی نزدیک شدن و عضویت در اتحادیه اروپا را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است، برای جذب سرمایه گذاری خارجی در تلاش برای گسترش روابط خود با کشورهای مختلف از جمله فدراسیون روسیه، امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان و دیگر کشورها در تمامی قاره ها است.

کارشناسان و تحلیلگران مسایل سیاسی در صربستان هدف سفر نخست وزیر صربستان به برلین و دیدار با صدر اعظم آلمان را در روز چهارشنبه 21 خرداد را تقویت موضع بلگراد و کاهش فشارهای بروکسل بر صربستان در پیوستن به تحریم های اتحادیه اروپا بر علیه فدراسیون روسیه توصیف کردند.

برخی از تحلیلگران به این باورند که صربستان با داشتن روابط و همکاری با تمامی کشورها از جمله اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه خواهان ایجاد تعادل و خدشه وارد نکردن بر روابط خوب با کشورهای دوست و سنتی خود است.

اروپام**2061**
کد N327301

وبگردی