آفتاب

دادستان کل سابق آمریکا استیضاح اوباما را پیشنهاد کرد

دادستان کل سابق آمریکا استیضاح اوباما را پیشنهاد کرد

دادستان کل سابق آمریکا ضمن دفاع از اختیاری که قانون اساسی به رئیس جمهوری این کشور برای مبادله گروهبان اسیر طالبان با پنج شبه نظامی این گروه در زندان گوآنتانامو داده، پیشنهاد کرد تا رئیس جمهور به هر صورت به خاطر کاری که انجام داده استیضاح شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هافینگتون پست، مایکل موکیسی، دادستان کل سابق آمریکا با اشاره به پنهان‌ کاری واضح باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در اعلام تصمیم خود به کنگره 30 روز پیش از مبادله بو برگدال، گروهبان 28 ساله آمریکایی با پنج شبه نظامی زندان گوآنتانامو گفت: باراک اوباما قانون را نقض کرده و من معتقدم که با وجود داشتن اختیار قانونی، باید استیضاح شود. بنابر بند دو قانون اساسی آمریکا او فرمانده کل نیروهای مسلح است و این پنج نفر در بند نیروهای مسلح آمریکا بودند.

در حالیکه بسیاری از جمهوری خواهان اقدامات اخیر اوباما را غیرقانونی می‌دانند، دادستان کل سابق آمریکا می‌گوید که اقدامات و موضع اوباما غیر مشروع و غیرقانونی نیست.

وی افزود: اینکه مقامی منتخب را استیضاح کنید به نقض قانون توسط وی بستگی ندارد. رئیس جمهور می‌تواند همچنان در موضع قدرت بماند و البته به خاطر جرمی که مرتکب شده استیضاح شود. او می‌تواند هرکس را که می‌خواهد عفو کند. اگر او فردا تصمیم بگیرد تا تمام زندانیان آمریکا را عفوکند، این یک اقدام قانونی است اما این مساله را مطرح می‌کند که آیا می‌تواند در قدرت باقی بماند یا خیر. این همان چیزی است که درباره آزادی افراد خطرناک مطرح می‌شود.

براساس قانون اساسی ایالات متحده، روسای جمهور تنها در صورت خیانت، رشوه یا سایر جرایم بزرگتر و انجام بزه استیضاح می‌شوند.

موکیسی در دوران ریاست جمهوری جورش بوش پسر، دادستان کل آمریکا بود و مکررا از غرق مصنوعی و سایر روش‌های شکنجه در دوران وی حمایت و دفاع می‌کرد.

انتهای پیام

کد N326614

وبگردی