آفتاب
نجفی توانا خبرداد:

دیدار هیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز با وزیر دادگستری

دیدار هیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز با وزیر دادگستری

وزیر دادگستری ضمن تاكید بر نقش وكیل در اجرای قانون و ضرورت استقلال، اعتقاد داشت كه در مفهوم استقلال، میان قوه قضاییه و نهاد مدنی وكالت اختلاف‌نظر وجود دارد و وكیل به مثابه یك بال دیگر عدالت مسلما باید از حقوق قانونی برخوردار بوده تا بتواند از موكلین خود دفاع كند.

اعضای هیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز عصر امروز با وزیر دادگستری و معاونین وی در محل این وزارتخانه دیدار و پیرامون مسائل مرتبط با نهاد وكالت با یك‌دیگر به گفت‌وگو پرداختند.

علی نجفی توانا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اعلام خبر دیدار اعضای هیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز با حجت‌الاسلام پورمحمدی در وزارت دادگستری، گفت:‌پیرو هماهنگی به عمل آمده و نظر به ضرورت یك نشست میان نهاد وكالت و وزیر دادگستری به عنوان حلقه ارتباطی میان سه قوه و سیاست گذار تدوین، ارزیابی و برآیند تشریفات تصویب لوایح، جلسه امروز با حضور اعضای هیات مدیره، وزیر دادگستری و معاونین ایشان در محل وزارتخانه برگزار شد.

رییس هیات مدیره كانون وكلای دادگستری از مسائل مطرح شده در این نشست را حول محور نقش وكیل در اجرای عدالت قضایی و ضرورت توجه به استقلال نهاد مدنی وكالت و ارتقای آن عنوان كرد و یادآور شد: در راستای این مهم و در خصوص نقش وكیل در رابطه با حقوق دفاعی آحاد ملت و همچنین اهمیت حضور وكیل در دفاع از منافع بیت‌المال و دولت و همچنین تاثیر حضور وكیل در نهادهای مدنی دنیا و حتی مراجع قضایی مواردی مطرح شد و مستند به مطالب بیان شده از وزیر دادگستری به عنوان عضوی از دولت درخواست شد در جهت حمایت از حقوق دفاعی و ارتقای وضعیت وكالت و اهمیت این امر تلاش كند.

وی از دیگر نكات مطرح شده در این جلسه را توجه به حقوق ملت و وكلا در لایحه جامع وكالت عنوان كرد و افزود: در این نشست اشاره داشتیم كه وكلای دادگستری به عنوان بخشی از جامعه حقوقدانان در كنار سایر حقوقدانان آمادگی دارند در انجام وظایف خود براساس قانون خدمات لازم را به مردم ارائه كنند و در عین حال كه براستقلال خود پای می‌فشارند بدون‌آنكه بخواهد هزینه‌ای به قوه‌قضاییه تحمیل كرده و بارسنگین دستگاه قضایی را سنگین‌تر كند، آماده ارائه هرگونه كمك‌های تخصصی و آموزشی است.

نجفی توانا ادامه داد: متقابلا وزیر دادگستری ضمن تاكید بر نقش وكیل در اجرای قانون و ضرورت استقلال، اعتقاد داشت كه در مفهوم استقلال، میان قوه قضاییه و نهاد مدنی وكالت اختلاف‌نظر وجود دارد و وكیل به مثابه یك بال دیگر عدالت مسلما باید از حقوق قانونی برخوردار بوده تا بتواند از موكلین خود دفاع كند.

رییس هیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز با بیان اینكه مجموع مطالب وزیر این امیدواری را تقویت كرد كه وزارت دادگستری با شناخت از نهاد وكالت و به عنوان پلی میان قوا و با احساس اشتراك در هدف، در مسیر قانون‌گرایی و اجرای عدالت قضایی از وكلا باید حمایت شود، ابراز كرد: همچنین در این نشست اعضای هیات مدیره و معاونان وزیر دادگستری پیرامون مسائل موجود در خصوص وضعیت وكالت در لایحه جامع مطالبی را مطرح كه در مجموع برآیند آن احساس تفاهم مشترك در خصوص مسائل مطروح بوده است.

وی ابراز امیدواری كرد كه باتوجه به فرایند تقنینی در كشور، همكاری كانون وكلا با مسئولان وزارت دادگستری بویژه شخص وزیر، از لحاظ كمی و كیفی بیشتر و عمیق‌تر گردد.

نجفی توانا برقراری اینگونه روابط در دید و بازدید میان نهاد وكالت با سایر نهادی عمومی و دولتی را با توجه به توانمندی‌های تخصصی، علمی و حرفه‌ای وكلا در ارائه كمك‌های تخصصی و علمی به قوای سه‌گانه و نیز خدمت‌رسانی به مردم را موثر دانست و گفت:‌متقابلا مسئولان محترم قوای سه گانه با سازوكار قانونی از نهاد وكالت دفاع كرده و با ارتقای وضعیت موجود، مسیر خدمت‌رسانی را بهتر فراهم می‌آورند.

رییس هیات مدیره كانون وكلا همچنین از بازید وزیردادگستری و برگزاری نشست با اعضای هیات مدیره وكلا در محل كانون در آینده نزدیك خبرداد.

کد N326298

وبگردی