آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

رویوران: وعده‌های السیسی در صورت آشتی ملی محقق می‌شود

رویوران: وعده‌های السیسی در صورت آشتی ملی محقق می‌شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آشتی ملی و آزادی اخوانی‌ها تنها راه بقاء السیسی در مصر است و او تنها در این صورت می‌تواند به وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز به کار السیسی به عنوان رییس جمهور مصر خاطر نشان کرد: در طول زمانی که السیسی به عنوان رهبر کودتا در کشور حرف اول را می‌زد سیاست ها را به گونه‌ای تعریف کرده بود که هم نیازهای مصر را در نظر می گرفت و هم تلاش داشت به نوعی استقلال دست یابد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه السیسی طی یک سال گذشته و پس از کودتا به شدت تحت فشارهای اقتصادی بود و کویت، عربستان و امارات با کمک هایی بالغ بر 12 میلیارد دلار بخشی از این نیازها را برطرف کردند ولی السیسی تنها ملاحظه آنها را می‌کرد و باز هم در تصمیم‌گیری‌ها تا حدی استقلال رای داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به زیر بار نرفتن رژیم‌های سیاسی منطقه برای ادامه حضور اخوانی ها گفت: با وجود اینکه آمریکا و اخوانی ها با یکدیگر وارد گفت‌وگو شده بودند در تونس،‌ مصر، لیبی و سوریه با آنها برخوردهای شدیدی شد که نشان می دهد اخوان با وجود اینکه نیروی سیاسی ریشه‌داری در کشورهای عربی محسوب می‌شود اما فاقد برنامه ریزی بودند و همین بی برنامگی ها هم باعث شد تا با اقبال عمومی و اجماع ملی روبرو نشوند.

رویوران تاکید کرد: اخوانی‌ها در مصر اولین گزینه بودند اما در عین حال اجماع علیه آنها هم کم نبود و این امر منجربه تحولاتی در مصر شد و از نظر من نه تنها در حال حاضر اخوان با مشکلات و محدودیت های زیادی در جامعه مصرمواجه است بلکه بسیاری از نظام‌های سیاسی که با حضور اخوان در صحنه مشکل دارند هم به شدت از حذف آنها استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به موضع‌گیری اخیر محمود عباس علیه اخوانی‌ها گفت: یکی از افرادی که از حذف اخوان حمایت می‌کند محمود عباس است زیرا حماس هم شاخه‌ای از اخوان است که به نوعی رقیب فتح و عباس محسوب می شود به همین دلیل عباس اخوانی ها را هم به چشم رقیب خود می‌بیند چراکه از نظر او حذف اخوان در مصر به تضعیف حماس در فلسطین می‌انجامد واین به نفع عباس خواهد بود.

وی ادامه داد: در سوریه هم حذف اخوان به نفع نظام اسد است زیرا اخوانی های مصر بخشی از مخالفان دولت اسد را تشکیل می دهند بنابراین اسد هم از سیاست های ضد اخوانی در مصر حمایت می‌کند. علاوه بر این در امارات و بسیاری از دیگر از کشورهای عربی هم همین روند در برخورد با اخوانی‌ها رواج یافته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اخوان جریان فکری است که شاخه‌های آن از نظر دیدگاه تفاوت چندانی با هم ندارند افزود: آنها تنها از نظر رفتار و گرایش سیاسی متفاوت هستند. برای مثال در درگیری‌های تونس، حرکت الدعوه که شاخه ای از اخوان است قدرت را به دولت انتقالی تکنو کرات محول کرد و این نشان می‌دهد که هر چند اخوان جنبش فکری واحد است اما در موقعیت‌های مختلف رفتاری متفاوت را از خود نشان می دهد. یعنی اخوان از نظر رفتاری متکثر و از لحاظ فکری متحد هستند.

رویوران با تاکید بر اینکه اخوان مصر به دنبال فضای باز سیاسی هستند که اجازه فعالیت داشته باشند، خاطرنشان کرد: از زمان جمال عبدالناصر تا امروز اخوانی ها در معرض سرکوب بودند با این حال این فشارها و سرکوب ها مانع ادامه حرکت آنها و حذفشان نشد. زیرا اخوان جریانی مردمی است و هیچ کس در صحنه مصر نمی‌تواند آنها را از عرصه سیاسی حذف کند.

وی در پایان در رابطه با شعارهای السیسی برای بهبود اوضاع مصر گفت: تا امروز شاخصی برای اینکه السیسی می تواند کشور را به سمت آشتی ملی ببرد بدست نیامده ولی اگر بخواهد به وعده هایس عمل کند مجبور است فشار را از اخوانی ها بردارد زیرا آنها پتانسیل ضربه زدن به دولت را دارند و در هر صورت وعده‌های السیسی در صورت آشتی ملی محقق می‌شود.

انتهای پیام

کد N325927

وبگردی