آفتاب

گزارش المیادین از حضور ایران در تحلیف السیسی

گزارش المیادین از حضور ایران در تحلیف السیسی

المیادین نوشت: حضور ایران در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور جدید مصر حضور ضعیفی نبوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) غسان بن جدو، رییس شورای اداره خبر شبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به مساله حضور ایران در مراسم تحلیف السیسی با تاکید بر اینکه حضور تهران در این مراسم در سطح معاون وزیر امور خارجه حضور ضعیفی نبوده است، گفت: اگر بخواهیم حضور ایران در این مراسم را با حضور هیات‌های عالیرتبه کشورهای حوزه خلیج (فارس) در سطح امرا مقایسه کنیم، حضور ایران ضعیف بود، اما این امر درست نیست؛ چرا که حضور ایران هم در سطح عالیرتبه‌ای بود.

وی افزود: همانطور که همه می‌دانیم سطح دیپلماتیک دو کشور در سطح دفتر حافظ منافع دو کشور است. از این رو روابط دیپلماتیک کاملی به آن مفهوم میان دو کشور وجود ندارد اما نگاه تهران به دعوت از حسن روحانی، رییس جمهور این کشور برای حضور در مراسم تحلیف نگاه مثبتی بوده است.

بن جدو ادامه داد: در واقع دو نظریه در ایران در خصوص روابط متقابل دو کشور وجود دارد اما در مصر یک نظر امنیتی صرف از نظام قبلی که نگاه بسیار منفی در قبال ایران است، وجود دارد که خواهان قطع روابط با آن است و نگاه دوم که بسیار پخته و استراتژیک است.

وی با بیان این ادعا که در تهران این نظر وجود داشت که تهران باید در مراسم تحلیف در سطح رییس دفتر حافظ منافع شرکت کند چرا که روابط گسترده‌ای میان دو کشور وجود ندارد، گفت: اگر روحانی به قاهره می‌رفت باید وعده‌های پنهانی درباره بازگشت فوری روابط دیپلماتیک وجود می‌داشت .

وی ادعا کرد: معتقدم (امیرعبداللهیان) پیام روشنی را مبنی بر خواست ایران به ایجاد روابط خوب، سازنده و استراتژیک با مصر به السیسی رسانده است اگر چه این مساله می‌تواند ایران را در روابطش با اخوان المسلمین با مشکل مواجه کند. صراحتا باید بگویم که کسانی بودند که می‌گفتند ایران نباید در این مراسم حضور یابد چرا که این حضور به معنای به رسمیت شناختن کودتا در مصر است اما ایران نهایتا خواست با این حضور اعلام کند که "ما واقعیت امر را قبول داریم و نمی‌خواهیم که از کودتا حرف بزنیم بلکه ملتی بودند که انتخاب‌شان را مشخص کردند."

رییس تحریریه شبکه المیادین بیان کرد: ایران می‌خواهد بگوید که می‌تواند روابط ممتازی را با ترکیه و هم‌چنین روابط معقولی را با اخوان المسلمین داشته باشد علاوه بر آن ایران آماده ایفای نقش مصر در نزدیک کردن روابطش با کشورهای منطقه است و از این رو مصر باید توانایی ایفای نقش را در نزدیک کردن دیدگاه‌ها و منافع داشته باشد.

انتهای پیام

کد N325824

وبگردی