آفتاب

ابراز نگرانی سازمان ملل در مورد وضعیت اسرای فلسطینی

ابراز نگرانی سازمان ملل در مورد وضعیت اسرای فلسطینی

کمیته ویژه سازمان ملل مسئول رسیدگی به عملکرد رژیم صهیونیستی در فلسطین در مورد وضعیت اسرای فلسطینی که در اعتصاب غذا بسر می‌برند ابراز نگرانی کرد و از این رژیم خواست تا هرچه فوری به این وضعیت پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمیته ویژه سازمان ملل برای بررسی عملکرد اسرائیل که حقوق بشر فلسطینیان را در اراضی اشغالی تحت تاثیر قرار می‌دهد، در خصوص وخیم‌تر شدن وضعیت بیش از 75 اسیر فلسطینی که اکنون به دلیل اعتصاب غذا در بیمارستان بستری شده‌اند ابراز نگرانی کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای از اسرائیل خواست تا هرچه فوری به این وضعیت پایان دهد و با طرح اتهام قابل قبول علیه این زندانیان به آنها بگوید که به چه جرمی متهم شده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملل، در ادامه این بیانیه آمده است: بسیار تاسف‌برانگیز است که این زندانیان از اساسی‌ترین حقوق خود یعنی اطلاع از جرایمی که به آنها متهم شده محروم شده‌اند؛ از این رو آنها قادر نیستند از خود دفاع کنند.

این کمیته که در روزهای اول تا پنجم ژوئن به اردن، قاهره و عمان سفر کرده بود پس از بررسی‌های خود در مورد وضعیت بیش از 75 اسیر فلسطینی که در اعتصاب غذا بسر می‌برند به شدت ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش این کمیته، حدود 100 اسیر فلسطینی از 24 آوریل 2014 تاکنون علیه قانون حبس اداری دست به اعتصاب غذا زدند که بعدتر با اضافه شدن معترضان دیگر به این اعتصاب غذا اکنون شمار آنها به 290 نفر رسیده است.

این کمیته آورده است: حقوق بشر دوستانه بین‌الملل تنها در شرایط بسیار حساس و ویژه اجازه استفاده از حبس اداری را می‌دهد، این در حالیست که مقامات اسرائیلی شمار زیادی از فلسطینیان را به دلایل غیرقابل قبول و بی‌اساس طبق چنین قانونی زندانی کرده‌اند.

قانون حبس اداری در اسرائیل اجازه می‌دهد تا مقامات این رژیم در صورت تهدید تلقی کردن یک فلسطینی، وی را بدون گذراندن مراحل قانونی لازم و طرح اتهام مشخص به مدت شش ماه زندانی کند که این مدت زمان می‌تواند بدون ارائه مدارک لازم تمدید شود.

این کمیته همچنین در خصوص لایحه جدید کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) که در آن اجازه غذا دادن اجباری و درمان به زندانیانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند داده می‌شود هشدار داد.

کارشناسان این کمیته متذکر شدند که غذا دادن اجباری به زندانیان طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر اقدامی است غیرقانونی و نقض حقوق زندانی محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر بیش از 5 هزار فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بسر می‌برند که بسیاری از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

گزارشات پیشین مدافعان حقوق بشر نشان می‌دهد که اغلب این زندانیان تهدیدی علیه اسرائیل نبوده و یک جرم جدی مرتکب نشده‌اند. همچنین بسیاری از کودکان و نوجوانان فلسطینی در بند اسرائیل تنها مبارزانی هستند که به سمت سربازهای اسرائیلی سنگ پرتاب کردند.

کمیته ویژه سازمان ملل علاوه بر این اعلام کرد: در بسیاری از مناطق اشغال شده توسط نیروهای اسرائیل شهرک‌سازی‌ها در اندازه‌های گسترده و وسیع ادامه دارد و سیاست‌ها و قوانین جدیدی وضع شده است که اجازه تملک اموال و سرزمین‌های فلسطینیان را می‌دهد.

اعضای این کمیته یادآور شدند: اسرائیل همچنان چشم خود را به روی درخواست‌های مکرر سازمان ملل برای پایبندی به حقوق بین‌الملل و توقف شهرک‌سازی‌ها بسته است و به اعمال غیرقانونی خود ادامه می‌دهد.

در ادامه بیانیه این کمیته همچنین در خصوص تصرف منابع طبیعی فلسطینیان به دست نیروهای اشغالگر اسرائیل ابراز نگرانی شده و آمده است که این اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل است.

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نیز پس از انتشار گزارشات این کمیته در مورد وضعیت زندانیان فلسطینی که طبق قانون حبس اداری در زندان‌های اسرائیل بسر می‌برند، ابراز نگرانی کرد و از اسرائیل خواست تا این زندانیان را یا آزاد کند یا اتهام مشخص علیه آنها مطرح کند تا آنها بتوانند از خود به درستی دفاع کنند.

علاوه بر این ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی در مورد لایحه جدید کنست که در بالا بدان اشاره شد، آن را نقض استانداردهای بین‌المللی دانست.

انتهای پیام

کد N325771

وبگردی