آفتاب

فواید آزمایش ECG برای نجات ورزشکاران از مرگ ناگهانی

فواید آزمایش ECG برای نجات ورزشکاران از مرگ ناگهانی

نگران شدن ورزشکاران دلیل قانع کننده‌ای برای انجام ندادن تست ECG قبل از مسابقات نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الکتروکاردیوگرام یا ECG یکی از راه‌های اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب است و اگر اختلالی در آن وجود داشته باشد نشان می‌دهد حمله قلبی ناگهانی یکی از علل مرگ در بین ورزشکاران است و در بعضی کشورها مانند ایتالیا دادن تست ECG قبل از مسابقات اجباری است. با این حال به دلیل این که گاهی اوقات این دستگاه در تشخیص اشتباه می‌کند و به نادرست اختلال قلبی ورزشکاران را نشان می‌دهد، بسیاری از ورزشکاران برای سلامت و آینده حرفه‌ای خود نگران می‌شوند. خبرهایی از این دست باعث شده که در سال‌های اخیر بحث‌هایی درباره اهمیت یا اهمیت ندادن به تست ECG در ورزشکاران صورت گیرد.

گروهی از محققان دانشگاه تنسی تحقیقاتی بر روی 952 ورزشکار دبیرستانی انجام دادند و از آنها تست ECG گرفته شد.

از این تعداد 220 نفر حالت‌های غیر عادی در کارایی قلب داشتند و شش نفر آنها وضعیت وخیمی داشتند. با این حال معلوم شد که تعدادی از این اختلالات به اشتباه مشخص شده‌اند.

در سال 2007 اعلام شد که استفاده از ECG باعث اضطراب غیر ضروری می‌شود. با این حال بررسی‌های اخیر نشان داد که ورزشکاران دیگر بعد از اعلام نتایج آزمایش ECG به اندازه قبل احساس پریشانی و نگرانی نمی‌کنند.

صحبت کردن با ورزشکاران نشان داد که آنها از این که به سلامت‌شان توجه می‌شود و دیگران سعی دارند زندگی آنها را تضمین کنند راضی هستند و فواید آزمایش ECG بیش از ضرر آن است.

ورزشکارانی که بعد از ECG احتمالی اختلال در کارایی قلبی دارند، همان روز تحت آزمایش‌های مکمل قرار می‌گیرند و پزشک قلب آنها را معاینه می‌کند. ممکن است بعضی از ورزشکاران نگران آینده حرفه‌ای خود شوند و تصور کنند که ممکن است دیگر نتوانند ورزش کنند. با این حال پروفسور آلیف از دانشگاه تنسی معتقد است که همه آزمایش‌ها و تست‌ ECG علی‌رغم ضریب خطاهایشان باید انجام شوند.

ECG می‌تواند از مرگ‌های ناگهانی در حین ورزش جلوگیری کند و جان ورزشکاران را نجات دهد. توانایی تشخیص یک بیماری بسیار مهم‌تر از احتمال مضطرب کردن بیمار است.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

کد N325680

وبگردی