آفتاب

تبادل آتش سنگین بین ارتش و جدایی طلبان در شرق اوکراین

تبادل آتش سنگین بین ارتش و جدایی طلبان در شرق اوکراین

تهران- ایرنا- تبادل آتش سنگین و درگیری برای بدست گرفتن کنترل شهر شرقی اسلاویانسک اوکراین بین نیروهای ارتش این کشور و جدایی طلبان طی 24 ساعت گذشته تشدید شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری ˈسی ان انˈ، تبادل آتش سنگین برای کنترل اسلاویانسک در 24 ساعت گذشته در حالی تشدید شده که غیرنظامیان در این مبادله آتش شدید نیروهای دولتی و جدایی طلبان طرفدار روسیه گرفتار شده اند.

بر پایه این گزارش، هر یک از طرفین نیروهای مقابل را به پرتاب خمپاره و راکت به سوی آپارتمان ها و منازل مسکونی در شهر متهم می کنند. تصاویری که ساکنان از شهر اسلاویانسک در فضای مجازی منتشر کرده اند، از خسارت شدید به مناطق مسکونی و خودروها خبر می دهد. همچنین آنها از کمبود آب و برق در شهر شکایت دارند.

ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین گفته است اولین نشست را با گروه تماس سه جانبه برای اجرای طرح ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه، ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان و ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه برگزار کرده است. سران این کشورها در حاشیه دیدار مراسم هفتادمین سال ورود نیروهای متفقین به فرانسه روز جمعه گذشته (16 خرداد/6 ژوئن) در نرماندی این طرح را ارائه دادند.

پوروشنکو با اشاره به درگیری های اسلاویانسک گفت: باید درگیری ها را در هفته جاری پایان دهیم، هر روز کشته شدن مردم برای من و پرداخت چنین هزینه سنگینی برای مردم اوکراین بسیار دشوار است.

شهر اسلاویانسک که 130 هزار نفر جمعیت دارد در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) به دست جدایی طلبان طرفدار روسیه افتاد. ارتش اوکراین با استفاده از تانک، راکت و خمپاره از اواخر ماه گذشته میلادی به مواضع آنها در حوالی شهر اسلاویانسک حمله کرده است.

بحران اوکراین که از نوامبر سال گذشته میلادی (آذر 1392) با مخالفت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور برای امضای توافق نامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز و به تحولات گسترده تر در عرصه سیاست داخلی این کشور منجر شد، بدترین رویارویی روسیه و غرب بعد از جنگ سرد به شمار می آید که تعلیق عضویت روسیه از گروه هشت و اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا یکی از تبعات این رویارویی بوده است.

اروپام**9157**1485** 1337
کد N325465

وبگردی