آفتاب

هنری از دوره صفوی که هنوز زنده است

هنری از دوره صفوی که هنوز زنده است

گالری مس‌نگار نمایشگاهی از هنرهای چلنگری، کوفته‌گری و قفل‌سازی که مربوط به دوران صفویه هستند را برگزار می‌کند.

مرتضی افضلی، یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آثار این نمایشگاه اظهار کرد:‌ آثار حجمی فولادی که پس از ساخت با طلاکوبی و نقره‌کوبی تزیین می‌شود در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. این هنر بازمانده دوران صفویه است که امروز هم توسط هنرمندان اصفهانی دنبال می‌شود.

او افزود: در گذشته این هنر در ادوات جنگی مانند سپر و کلاه‌خود استفاده می‌شد، اما با گذشت زمان ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است و در ساخت مجسمه‌های فولادی تزیینی از آن‌ها استفاده می‌شود.

افضلی همچنین عنوان کرد: در این نمایشگاه مجسمه‌هایی از حیوانات مختلف، پرندگان و اسب به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه هنری

حسین ماهرانی نیز درباره آثار هنری خود گفت: آثار من در حوزه هنر کوفته‌گری هستند که به دوران صفویه مربوط می‌شود. در این هنر، طراحی‌ها پس از پیاده شدن روی مقوا با مجسمه‌های فلزی و با استفاده از چکش‌کاری ساخته می‌شوند و شکل می‌گیرند.

او افزود: ماهی و پرندگان مختلف از آثار فولادی به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه هستند.

در معرفی این نمایشگاه آمده است:«فرم دادن فولاد با شیوه چکش و سندان و بهره‌گیری از آتش و تبدیل آن با احجام زیبا، تزیینی و مصرفی در واقع تعظیم این فلز سخت به نبوغ و مهارت هنرمند است.

این نمایشگاه از هنرهای از یاد رفته می‌گوید و نشان می‌دهد چگونه چلنگری (آهنگری) با سلیقه مردم امروز تطبیق داده شود و چگونه تزیینات طلاکوبی و نقره کوبی روی فولاد، عرق ملی و سنتی ما را در مقابل آثار خارجی برمی‌انگیزد و بالاخره هنرمندان چیره‌دست چگونه با اره و سوهان، تندیس‌ها و قفل‌های فولادی زیبا و تحسین‌برانگیز می‌آفرینند.»

این نمایشگاه از 22 تا 29 خرداد ماه در گالری مس‌نگار واقع در میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان زاینده‌رود، مجتمع پارک پرنس، بخش تجاری، شماره 5 میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

انتهای پیام

کد N325057

وبگردی