آفتاب

بحران افغان‌ها برای امدادرسانی به مجروحان جنگی پس از 2014

بحران افغان‌ها برای امدادرسانی به مجروحان جنگی پس از 2014

تاکنون خارج ساختن مجروحان از صحنه درگیری‌ها در افغانستان توسط نیروهای خارجی در این کشور انجام می‌شد اما پس از خروج این نیروها از افغانستان، دیگر افغان‌ها نمی‌توانند برای خارج ساختن مجروحان از صحنه جنگ توسط هواپیما یا هلی‌کوپتر به سربازان غربی تکیه کنند و این به یک معزل برای نیروهای افغان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزای رویترز، قرار است تا پایان سال جاری میلادی بیشتر 51 هزار نیروی ایساف خاک افغانستان را ترک کنند و همراه با خود بخش عمده یگان‌های هوایی امدادرسان پزشکی را خارج خواهند ساخت.

سرهنگ کریستوفر بلچر، سخنگوی ایساف اظهار داشت:‌ پس از سال 2014 افغان‌ها به تنهایی مسئول تامین امنیت و امداد پزشکی در صحنه جنگ خواهند بود.

در این میان مشاوران آمریکایی تلاش می‌کنند تا به افغان‌ها در تقویت ظرفیت‌های خود برای استفاده از آمبولانس و هلی‌کوپترهای روسی به منظور امدادرسانی پزشکی در جنگ کمک کنند.

با توجه به افزایش چشمگیر تلفات در میان نیروهای امنیتی افغان، انتقال اورژانسی مجروحان از صحنه های درگیری‌ یکی از نیازهای مبرم است. نیروهای افغان هرچه بیشتر رهبری مبارزه با طالبان در دو سال گذشته را تقبل کرده‌اند و نیروهای ناتو به حاشیه رفته‌اند، تلفات بیشتری نیز داده‌اند.

در سال 2013 آمار تلفات سربازان افغان افزایش چشمگیری یافت و به 100 نفر در هفته رسید و در کنار آنها هر ماه صدها تن نیز مجروح می‌شوند.

مقامات ایساف اظهار داشتند، نیروی هوایی افغانستان در خارج ساختن مجروحان از صحنه جنگ و نجات آنها پیشرفت چشمگیر داشته است و سال گذشته میلادی بیش از 1540 ماموریت خارج سازی مجروحان را از طریق هوایی انجام داده است در حالی که در سال 2012 این تعداد 329 عدد بود.

بلچر تاکید کرد: نیروی هوایی افغانستان پیشرفت‌های چشمگیری در خارج ساختن مجروحان طی تقبل رهبری عملیات‌ها از خود نشان داده است.

در این میان نیروهای ناتو با توجه به اینکه هم تلاش می‌کنند به آماده‌سازی نیروهای افغان برای خارج سازی مجروحان از صحنه درگیری‌ها کمک کرده و در عین حال به تقاضای کمک آنها پاسخ دهند جایگاهی حساس پیدا کرده‌اند.

یک افسر بلند پایه آمریکایی اظهار داشت:‌ ما تلاش می‌کنیم آنها را تشویق کنیم تا از منابعشان استفاده کنند و آنها در حال بهتر شدن هستند.

این افسر آمریکایی که نام خود را فاش نساخت تاکید کرد: با این حال اگر کسی از ناحیه صورت گلوله بخورد و یا دست‌هایش را از دست بدهد قرار نیست ما اجازه دهیم او بمیرد.

افسران آمریکایی اظهار داشتند که اکثر ماموریت‌های خارج ساختن مجروحان از صحنه جنگ اکنون توسط ارتش یا پلیس افغانستان و با بکارگیری آمبولانس‌های زمینی و هم یک ناوگان کوچک از هلی‌کوپترهای Mi- 17 انجام می‌شود.

سال گذشته میلادی یک مامور پلیس افغان که در استان وردک مجروح شد در حالی که منتظر امدادرسانی نیروهای دولتی افغان بود از شدت خون‌ریزی کشته شد.

نهاد مربوط به خدمات پژوهشی کنگره آمریکا در گزارشی در این باره عنوان کرد که همکاران این مامور پلیس از بابت این اتفاق شدیدا از فرماندهانشان ناراضی بودند.

براساس این گزارش زمانی که مقامات بلندپایه افغان تصمیم گرفتند هلی کوپتری را بفرستند، به علت تاریکی هوا بسیار دیر شده بود و خدمه هلی‌کوپتر به منظور پرواز در شب آموزش ندیده بودند و تجهیز نشده بودند.

تا همین چند وقت پیش متوسط نرخ تلفات سربازان زخمی شده افغان در جنوب این کشور به مرز 44 درصد رسیده بود و این برابر با نرخ تلفات سربازان در سال‌های دهه 1800 در جنگ داخلی آمریکا بود.

با این حال مقامات ناتو می‌گویند که این نرخ به طور پایدار کاهش یافته و به 34 درصد رسیده است.

با وجود آنکه ارتش افغانستان در تقویت آموزش‌های کمک‌های اولیه و معالجات پزشکی پیشرفت حاصل کرده اما پلیس افغانستان هنوز در این زمینه عقب است.

یکی از بازرس‌های کل پنتاگون ماه گذشته میلادی در گزارشی عنوان کرد نیروی پلیس افغانستان از پزشک و تجهیزات کافی برای معالجه مجروحان جنگی برخوردار نیست.

این گزارش عنوان کرد که آمبولانس‌های این نیرو با کمبود تجهیزات روبرو هستند و بیمارستان‌های آن پرسنل آموزش دیده کافی ندارند و افسران پلیس به آموزش‌های کمک‌های اولیه بیشتری برای کمک به مجروحان احتیاج دارند.

انتهای پیام

کد N324890

وبگردی