آفتاب

عوامل فرهنگی، مهم‌ترین مانع اشتغال بانوان

عوامل فرهنگی، مهم‌ترین مانع اشتغال بانوان

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان خواستار تبدیل شدن زنان به قدرت موازی در جامعه شد و گفت: زنان قدرتمند در عرصه‌ی اقتصاد می‌توانند در توسعه‌ی اقتصاد کشور نقش موثری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی اصفهان و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، «نرگس گنجی» در دومین جلسه‌ی کمیسیون بانوان اتاق اصفهان تصریح کرد: مهم‌ترین مانع اشتغال بانوان در فعالیت‌های اقتصادی عوامل فرهنگی که خلاصه در تفکر جنسیتی است.

وی یادآور شد: متأسفانه تفکر جنسیتی نسبت به زنان با لباس دینداری پوشش داده شده است و این در حالی است که در تعالیم اسلامی محدودیتی برای فعالیت سالم بانوان در عرصه اجتماع وجود ندارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، عدم اعتماد به نفس و خود کم‌بینی را از عوامل توسعه نیافتن بانوان در عرصه‌ی اقتصادی دانست و گفت: متأسفانه برخی بانوان تفکر برتر بودن جنسیت مرد را پذیرفتند و برخی مردان در ظاهر ارتقا بانوان را خواستارند، ولی در باطن اجازه رشد را به آنان نمی‌دهند.

گنجی استفاده ابزاری از بانوان را یکی از چالش‌های مهم نگاه به فعالیت اقتصای بانوان برشمرد و افزود: شناخت موانع فرهنگی در تفکیک جنسیتی از مهم‌ترین رویکردهای جامعه برای توسعه توان اقتصادی و بازرگانی بانوان است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش حس اعتماد به نفس و شناخت خویشتن در بانوان بسیار اهمیت دارد و بر اساس تعالیم اسلامی توسعه و رشد زن و مرد مورد تأئید است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان حضور بانوان در تشکل‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و جلسات مختلف را باعث رشد و توانمند شدن آنان دانست و گفت: بانوان در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی می‌توانند رشد و توسعه پیدا کنند و به عنوان قدرت موازی اجتماعی جامعه را متحول کنند.

به گزارش ایسنا، «زهرا اخوان‌نسب» رئیس کمیسیون بانوان اتاق اصفهان مشارکت زنان در اقتصاد ایران را 18 درصد دانست و گفت: بر اساس برنامه پنج ساله ششم این میزان باید به 30 درصد برسد و این مهم جز با همکاری و هم‌گرایی بانوان در عرصه اقتصاد ایجاد نمی‌شود.

وی مشارکت بانوان در عرصه‌ی فعالیت اقتصادی را خواستار شد و ادامه داد: بانوان تحصیلکرده‌ی دانشگاهی متأسفانه حضور اندک در فعالیت‌های اقتصادی دارند.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق اصفهان از تشکیل نشست‌های تخصصی با حضور استادان دانشگاه و مدیران موفق بانو در عرصه‌ی اقتصادی با هدف بررسی مسائل و مشکلات خبر داد و گفت: در این نشست‌ها مشکلات زنان دسته‌بندی و به اطلاع مسئولان و بانوان علاقه‌مند به فعالیت اقتصادی می‌رسد.

اخوان‌نسب نبود فرهنگ کار گروهی و جمعی بین زنان را یکی از مهم‌ترین مشکلات آنان در بخش اقتصادی برشمرد و افزود: تبادل افکار و تشکیل گروه‌های کاری یکی از مهم‌ترین رویکرد تشکل‌های اقتصادی در توسعه توان اقتصادی بازرگانی بانوان است.

وی مسائل فرهنگی و اجتماعی را یکی دیگر از چالش زنان برای ورود به عرصه اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: دیدگاه جامعه نسبت به فعالیت اقتصادی بانوان در حال تغییر است و باید مسائل اشتغال بانوان در فضای سالم اقتصادی برطرف شود.

انتهای پیام

کد N324628

وبگردی