آفتاب
گزارش خبری/

تغییر مثبت در کپیتال هیل/ میشله اوباما جایگزین سناتور ضد ایرانی می شود

تغییر مثبت در کپیتال هیل/ میشله اوباما جایگزین سناتور ضد ایرانی می شود

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: مجموع فعالیت های بانوی اول آمریکا به گونه ای است که پیش بینی می شود وی این اقدامات را با انگیزه ای سیاسی و با هدف ورود به سنا انجام می دهد و اگر وی بتواند وارد کپیتال هیل شود جایگزین یکی از چهره های ضد ایرانی حاضر در جمع قانونگذاران ایالات متحده می گردد.

رویترز در گزارشی در مورد اقدامات بانوی اول آمریکا می نویسد: "میشله اوباما" بانوی اول آمریکا، در همه جا هست. او به چین سفر می کند، برای دموکرات ها پول جمع می کند، و برای آزادی دختران ربوده شده توسط بوکوحرام در نیجریه در توئیتر پیام منتشر می کند.

علاوه بر این او به طور گسترده ای درگیر مسائل سیاسی واشنگتن شده و بعد از آنکه در مورد برنامه ناهار مدارس با جمهوری خواهان به مشکل خورد و آنها را متهم به تلاش برای به خطر انداختن سلامت کودکان آمریکایی نمود چهره سیاسی خود را بیش از گذشته به نمایش گذاشت.

مطمئنا "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، مراقب فعالیت های همسر خود است و از آنجا که خود میشله نیز مراقب اقدامات خود است این پرسش شکل می گیرد که آیا انگیزه سیاسی موجب شده تا وی دست به این اقدامات بزند و افسانه حضور شوهر خویش در قدرت را استحکام بیشتری ببخشد؟

 

پیش بینی ها در مورد آینده سیاسی میشله اوباما در کاخ سفید متمرکز می شود اما مطمئنا کاخ سفید جائی نیست که وی آینده سیاسی خود را در آن بگذراند.

در این میان یک احتمال قوی وجود دارد و آن نامزد شدن میشله در انتخابات کنگره برای ورود به سنا در سال 2016 میلادی است. از آنجا که بانوی اول آمریکا اهل ایلینویز است باید از این ایالت نامزد سنا شود اما ایلینویز از یک سناتور قوی جمهوری خواه بهره مند است و آن کسی نیست به جز "مارک کرک"، که البته وی نیز باید برای تمدید حضور خود در سنا باید در سال 2016 مجددا نامزد شود.

در این میان اما شانس با میشله یار است چون ایلینویز ایالتی است که عمده جمعیت آن را دموکرات ها تشکیل می دهند و نظرسنجی ها نیز حکایت از محبوبیت بالای میشله در میان دموکرات ها بویژه در میان ساکنان ایلینویز دارد.

در همین رابطه در یک نظرسنجی که در سال 2012 انجام شده بود محبوبیت بانوی اول آمریکا بیشتر از مارک کرک بود. در این نظرسنجی محبوبیت میشله در ایلینویز 51 درصد و محبوبیت کرک 40 درصد بود از همین رو وی می تواند بهترین گزینه دموکرات ها برای انتخابات 2016 در ایلنویز باشد.

به نوشته رویترز، در میان چهره های دموکرات هیچ کس به اندازه "اوباماها" (خانواده اوباما) نمی تواند جایگاه این حزب را در امریکا ارتقاء بدهد و از آنجا که میشله از محبوبیت بالایی برخوردار است نامزد شدن وی در انتخابات سال 2016 برای ورود به کنگره می تواند موجب تقویت موقعیت دموکرات ها در سنا شود.

اتفاق مثبت برای ایران

به گزارش مهر، اگر میشله اوباما برای ورود به سنای آمریکا از ایالت ایلنویز نامزد شود و بتواند بر کرک غلبه کند آنگاه می توان گفت که از چهره ضد ایرانی حاضر در کپیتال هیل یک نفر کم شده است.

سناتور مارک کرک

مارک کرک در ماه های اخیر همراه با سناتور "رابرت منندز" اقدامات زیادی را برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران انجام داده است. اما فعالیت های ضد ایرانی وی فقط مربوط به ماه های اخیر نیست.

برای مثال در سال ۲۰۱۱ سنای آمریکا به پیشنهاد رابرت منندز، سناتور دموکرات و مارک کرک، سناتور جمهوری خواه، طرحی را پیشنهاد کردند که افزون بر تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا، مؤسسات مالی خارجی که با این بانک معامله کنند نیز مورد تحریم و مجازات قرار می داد. بر پایه این طرح یک دوره شش ماهه ضرب الاجل تعیین شد تا بازار جهانی نفت و شرکتهای نفتی خود را با این تحریمها تطبیق دهند.

علاوه بر این، در  15 اردیبهشت 1390 سناتور کرک به همراه تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا، پیش‌ نویس مصوبه‌ای را ارائه کردند که براساس آن، نماینده ویژه‌ای از ایالات متحده آمریکا برای امور حقوق بشر و دموکراسی ایران تعیین می شد.

کرک هدف از این طرح را معرفی نام ها و چهره های دربند و آسیب دیده سیاسی در ایران عنوان کرده بود.

سناتور مارک کرک پیشتر و در فروردین ماه سال 90 نیز به همراه سه سناتور دیگر در نامه ای به هیلاری کلینتون، ویز خارجه وقت آمریکا از او خواسته بود که "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور وقت ایران، و  25 نفر دیگر از مقامات جمهوری اسلامی  را به عنوان ناقضان حقوق بشر تحریم کند.

نظر به آنکه باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری خود بویژه دور دوم و با انتخاب چهره های همچون چاک هیگل، و جان کری که با توسل به زور و افزایش تحریم های ایران مخالف هستند نشان داده در پی کاهش تنش های موجود میان واشنگتن و تهران است، ورود میشله به کپیتال هیل می تواند اتفاقی نسبتا مثبت برای ایران تلقی شود.

-------------------------------------

گزارش از عبدالحمید بیاتی

 

کد N324243

وبگردی