آفتاب

ژاپن بخشی از ذخایر پلوتونیوم خود را به آژانس اعلام نکرده است

ژاپن بخشی از ذخایر پلوتونیوم خود را به آژانس اعلام نکرده است

تهران - ایرنا - دولت ژاپن درگزارش سالیانه به آژانس بین المللی انرژی اتمی، ذخایر پلوتونیوم استفاده نشده خود را کمتر از میزانی که دراختیاردارد، اعلام کرده است.

خبرگزاری شین هوا روز یکشنبه به نقل از خبرگزاری ˈکیودوˈ گزارش داد: ژاپن در گزارش سالیانه 2012 - 2013 میلادی به آژانس، مدعی شده است که 44 تن پلوتونیوم دراختیار دارد درحالیکه رقم واقعی640 کیلوگرم بیشتر از این میزان است که به تنهایی می تواند برای تولید 80 بمب هسته ای بکار برده شود.

بر اساس این گزارش، این پلوتونیوم اعلام نشده بخشی از سوخت مخلوط پلوتونیوم - اورانیوم تعبیه شده  در یک راکتور خارج از خط تولید در نیروگاه هسته ای واقع در منطقه ˈساگاˈ در جنوب ژاپن است.

این سوخت در سال 2011 میلادی، اندکی پیش از وقوع فاجعه هسته ای ˈفوکوشیماˈ ژاپن در این راکتور قرار داده شده بود و دوسال بعد این سوخت استفاده نشده از این راکتور خارج شد.

وقوع زمین لرزه 9 ریشتری و سونامی شدید در اسفند سال 2011 میلادی، موجب آسیب دیدن نیروگاه هسته ای ˈدائیچیˈ در فوکوشیما ژاپن و بروز شدیدترین فاجعه هسته ای جهان پس از واقعه چرنوبیل شد.

بااین حال یک مقام کمیسیون انرژی اتمی ژاپن مدعی شد که قرار بوده از این پلوتونیوم استفاده شود و به همین دلیل درگزارش سالیانه به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده نشد اما کارشناسان در داخل و خارج ژاپن با انتقاد ازاقدام دولت این کشور آنها را به سهل انگاری متهم کرده اند.

ژاپن جزو کشورهای غیرهسته ای است که مقادیر زیادی پلوتونیوم دراختیار دارد و در گذشته از آن برای تولید برق استفاده می کرد؛ اما پس از فاجعه هسته ای سال 2011 میلادی در ˈفوکوشیماˈ، فعالیت راکتورهای هسته ای ژاپن متوقف شده است.

این درحالی است که وجود مقادیر زیادی پلوتونیوم در ژاپن موجب نگرانیهای شدیدی در منطقه و نیز جهان به خاطر موارد ایمنی این ذخایر سوخت هسته ای شده است.

آساق 1450**1579**1577
کد N324060

وبگردی