آفتاب

کشته شدن 37 تن در خشونت‌های شرق جمهوری دموکراتیک کنگو

کشته شدن 37 تن در خشونت‌های شرق جمهوری دموکراتیک کنگو

به دنبال حمله در استان کیوو جنوبی در جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از 37 تن از جمله زنان و کودکان کشته شدند؛ اقدامی که مقام‌های دولت مناقشه برسر گله گاو را مقصر آن می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این قربانیان که شامل چندین زن باردار نیز است در خانه‌هایشان مورد اصابت گلوله و چاقو و یا سوزانده شده‌اند. یکی از فیلمبرداران خبرگزاری رویترز که در روستای موتارول حاضر بوده اجساد را 37 تن اعلام کرده که تعدادی از آن‌ها در داخل کلیسای روستا کشته شده‌ بودند.

ساکنین و رهبران مذهبی گفتند، بیماران درمراکز پزشکی نیز مورد حمله قرار گرفتند. به غیر از کشته‌شدگان 20 تن دیگر نیز زخمی شده که حال 10 تن از آن‌ها وخیم است.

استاندار کیوو جنوبی گفت: مردم کنگو این حملات را انجام داده‌اند. این حمله به دلیل مناقشه بر سر یک گله گاو بوده است. مشکل اینجاست که در این منطقه تمامی افراد یک اسلحه دارند.

وی تعداد کشته شدگان را کمتر از 27 تن برآورد کرد.

سخنگوی دولت گفت، این رویداد یک حمله تلافی جویانه از سوی اطرافیان گله‌داری بوده که در جریان تلاش برای سرقت چند راس گاو که متعلق به یک کشاورز دیگر بود، کشته شد.

وی افزود: فرمانده ارتش این منطقه به دلیل عملکرد بسیار کندش دستگیر شده است. او در حال حاضر در بازداشت پلیس نظامی قرار دارد. مقامات همچنین یکی از رهبران محلی متهم به هماهنگی این حمله را دستگیر کردند. در این رویداد 34 تن کشته شدند.

برخی از ساکنان قبیله بافولیرو کنگو شورشیان نیروهای آزادی ملی بروندی را مقصر این حملات می‌دانند.

یکی از اهالی این روستا گفت: نخستین قتل عام صورت گرفت و پس از آن دومین قتل عام انجام شد و ما هنوز نمی‌دانیم که در رابطه با قتل عام نخست چه اقداماتی صورت گرفت. چرا این کشتارها باید ادامه یابد و دولت تنها ناظر آن باشد.

مارتین کوبلر، رئیس هیات سازمان ملل در کنگو گفت: نیروهای ضربتی را برای حفاظت از مردم این منطقه اعزام کرده است. این اقدامات خشونت آمیز غیرقابل قبولند و باید فورا متوقف شوند.

انتهای پیام

کد N324043

وبگردی