آفتاب

تظاهرات هزارن نفری جمهوری خواهان در اسپانیا

تظاهرات هزارن نفری جمهوری خواهان در اسپانیا

هزاران تن از معترضان با درخواست برگزاری همه پرسی برای انحلال دستگاه پادشاهی این کشور به خیابان‌های مادرید آمدند؛ اقدامی که چند روز پس از کناره‌گیری پادشاه اسپانیا به نفع پسرش صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان در حالی که پرچم‌های قرمز، بنفش و طلایی رنگ دومین جمهوری اسپانیا را در دست داشتند، فریاد می‌زدند: "اسپانیا، فردا، جمهوری خواهد بود".

پس از آنکه خوآن کارلوس، پادشاه 76 ساله اسپانیا در دوم ژوئن 2014 به نفع پسرش کناره‌گیری کرد تظاهرات خیابانی جمهوری‌خواهان در مادرید آغاز شد.

ده‌ها حزب سیاسی جناح چپ به همراه سازمان دهندگان مدنی به خیابان‌های پایتخت اسپانیا آمده و با شعار "رفراندوم حالا" خواستار تغییر در آینده سلطنت شدند. تظاهرات خیابانی در چند بخش دیگر اسپانیا از جمله باسک و والنسیا نیز برگزار شد.

شاهزاده فیلیپ 46 ساله احتمالاً 19 ژوئن و در یک جلسه مشترک در پارلمان اسپانیا تاج‌گذاری می‌کند. اما رسوایی‌های اخیر در سه سال گذشته باعث کاهش محبوبیت خانواده سلطنتی اسپانیا در میان مردم شده است و به همین دلیل، اکثر احزاب جناح چپ به دنبال برگزاری همه پرسی در کشور هستند به طوری که پابلو ایگلیسیاس، یکی از رهبران حزب پودماس گفت: ما به دنبال این هستیم تا مردم نظرات خود را مطرح کنند، چرا باید در برگزاری همه پرسی مشکلی باشد؟ چرا باید در اعطای حق تصمیم‌گیری درباره آینده به اسپانیایی‌ها مشکلی وجود داشته باشد؟

وی افزود: اگر حزب مردم و سوسیالیت فکر می‌کنند شاهزاده فیلیپ مورد اعتماد مردم است، باید همه پرسی را تایید کند.

خوآن کارلوس در 22 نوامبر 1975 و دو روز پس از مرگ ژنرال فرانکو تاج‌گذاری کرد و هم‌اکنون پس از کناره‌گیری از سلطنت ابراز امیدواری کرده که سلطنت تجدید قوا کند. اما رسوایی فساد 2011 خانواده وی و پس از آن افزایش بحران اقتصادی، محبوبیت وی را تضعیف کرد.

انتهای پیام

کد N323668

وبگردی