آفتاب
زنگنه وعده داد:

پاکستان درباره خط لوله اعلام وضعیت فورس ماژور کرد/ افزایش درآمد تا 400 میلیارد دلار

پاکستان درباره خط لوله اعلام وضعیت فورس ماژور کرد/ افزایش درآمد تا 400 میلیارد دلار

وزیر نفت ضمن تشریح برنامه های این وزارتخانه در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: تعهد می دهم حتی در شرایط تحریم ها تا پایان سال 96 تولید نفت و میعانات گازی را به ظرفیت 5.7 میلیون بشکه در روز برسانیم و درآمد کشور از این محل را تا هفت سال آینده به 400 میلیارد دلار افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت با حضور در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گزارشی از اجرای اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه ارائه داد.

وی درخصوص عناوین کلی مورد بررسی در وزارت نفت جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: بر این اساس افزایش ظرفیت تولید نفت خام با تاکید بر برداشت از میادین مشترک، افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی با تاکید بر برداشت از میادین مشترک، افزایش صادرات گاز و نفت از مهمترین برنامه های این وزارتخانه است.

وزیر نفت افزود: افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی، افزایش تولید و صادرات فرآورده های نفتی، بهینه سازی مصرف سوخت، ایمن سازی تقاضا و بازارهای فروش نفت و گاز و فرآورده های نفتی از مهمترین برنامه های وزارت نفت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

زنگنه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مبنی بر اینکه پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی به تنهایی کافی نیست و باید اقدام عملی انجام شود زمان بندی را برای اجرای برنامه های یاد شده ارائه داد.

وی گفت: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه افزایش تولید نفت و گاز از میادین مشترک در دستور کار قرار دارد که ظرفیت تولید نفت خام از برق کارون به 700 هزار بشکه در روز افزایش یافته و تولید میعانات گازی نیز از پارس جنوبی تا یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

زنگنه تاکید کرد: ما تعهد می کنیم حتی در شرایطی که تحریم ها ادامه یابد تا پایان سال 96 به ظرفیت تولید 5.7 میلیون بشکه نفت و گاز در روز دست یابیم. یعنی نسبت به امروز تولید نفت و گاز کشور 2.5 میلیون بشکه افزایش یابد.

وی گفت: تامین خوراک پتروشیمی از طریق اجرای طرح های پارس جنوبی تکمیل و اجرای طرح های در دست اجرا، استفاده از تکنولوژی های جدید از برنامه های وزارت نفت است.

زنگنه تاکید کرد: هدف ما این است که ظرفیت تولید پتروشیمی ها را از 25 میلیارد دلار به 80 میلیارد دلار تا پایان سال 1400 برسانیم. این اقدام فقط برای تولید و اقتصاد کشور نیست بلکه اقدامی در راستای افزایش اشتغال و مسائل امنیتی ماست.

زنگنه اظهار داشت: تا سال 1397 تولید گاز طبیعی کشور به هزار میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید که رقم بزرگی است.

وی ادامه داد: در راستای افزایش تولید و صادرات نفت مرحله اول به صادرات میعانات گازی پایان داده و همه میعانات گازی را از طریق ایجاد پالایشگاه به فرآورده تبدیل می کنیم و ظرفیت پالایشگاه نفت خام را به دو میلیون بشکه در روز و میعانات گازی را به یک میلیون بشکه در روز خواهیم رساند.

زنگنه در تشریح راهکار این وزارتخانه برای افزایش ظرفیت پالایش نفت و گاز گفت: در این راستا با فعالسازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس 360 هزار بشکه در روز ظرفیت این پالایشگاه خواهد بود، 130 هزار بشکه در روز نیز پالایشگاه فارس، نفت خام  و میعانات گازی را پالایش می کند و 480 بشکه هم سهم هشت پالایشگاه دیگر کشور خواهد بود که به زودی افتتاح می شود.

وی تاکید کرد: بنابراین هدف اصلی ما رساندن ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور از 1.8 میلیون بشکه در روز به سه میلیون بشکه در روز است.

وزیر نفت در بخش دیگر از اظهارات خود با اشاره به تصویب بندی در لایحه بودجه در خصوص بهینه سازی مصرف سوخت گفت: براساس این بند بودجه ای در اختیار وزارت نفت برای  تحقق بهینه سازی مصرف سوخت کشور در نظر گرفته شده که وزارت نفت با تفاهم وزارت کشور به شهرداری های شهرهای بزرگ برای اجرای طرح های مترو به ازای هر مسافری که به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه شود یک رقمی را به شهرداری و یا شرکت مترو پرداخت می کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این 10 میلیارد دلار وزارت نفت به راه آهن کشور به ازای هر تن باری که به بار راه آهن اضافه شود اختصاص خواهد داد که به صورت تامین سوخت است.

وی همچنین به نمایندگان وعده داد که تا پایان سال 95 روند گازرسانی روستایی را به روستاهایی که در حد 20 خانوار جمعیت دارند به پایان خواهد رساند.

وزیر نفت در خصوص راهکارهای این وزارتخانه برای ایمن سازی بازارهای تقاضا گفت: وزارت نفت از مشارکت مالی در پالایشگاه های خارج از کشور با تضمین خرید نفت از کشور حمایت می کند.

وی ادامه داد: ایران آخرین فروشنده نفت است. ما در هیچ پالایشگاهی در دنیا مشارکت نداریم. پالایشگاه های دنیا آمادگی دارند که با 30 درصد شراکت ما صددرصد نفت را از ما بخرند.

زنگنه ادامه داد: در همین زمینه برای تضمین امنیت باید مشتری های خود را متعدد کرده و بازار بورس انرژی را تقویت کنیم. علاوه بر این نقش شرکت نفت را بین المللی کنیم. در حال حاضر شرکت نفت داخلی بوده و برون گرا نیست.

وزیر نفت در ادامه سخنرانی خود دو برنامه پشتیبانی برای اجرای اقتصاد مقاومتی ارائه داد و گفت: توجه به سرمایه انسانی و مدیریت و اجرای برنامه ارتقای فناوری ملی و حمایت از شرکت های دانش بنیان در این راستاست.

زنگنه با تاکید بر لزوم تقویت پیمانکاران عمومی و مهندسان مشاور گفت: باید از کاتالیست های صنعت داخل استفاده کنیم تا وابستگی ما به خارج از کشور کم شده و به جایی برسیم که صادر کننده خدمات باشیم. در این زمینه تولید محصولات تحت لیسانس بسیار مهم اند.

وزیر نفت بند اول سیاست های اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم خواند و گفت: در این بند بر لزوم مشارکت آحاد مردم در اقتصاد کشور براساس سیاست های اصل 44 تاکید شده است. بورس انرژی تحقق بخش این بند است، برای جلب سرمایه های مردم جهت پالایش و پتروشیمی می توان از بورس استفاده کرد. مردم قشر متوسط می تواند در توسعه کشور مشارکت کرده و از سود این سرمایه گذاری نیز استفاده کنند. بدین وسیله رانت ها کاهش می یابد.

وی استفاده از دیپلماسی برای اجرای سیاست های وزارت نفت را یکی از اقدامات این وزارتخانه خواند و گفت: باید به افزایش سرانه صندوق ملی توجه کنیم. در هفت سال آینده 400 میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه می شود. در حال حاضر کشور ما با 40 میلیارد دلار اداره می شود باید برای هزینه این بودجه برنامه ریزی کنیم و اتاق فکر مشترکی میان دولت و مجلس تشکیل شود.

با تکیه بر سابقه مدیریتیم معتقدم هاضمه بودجه جاری کشور قوی است و اگر برنامه ریزی دقیقی در این راستا انجام نشود این بودجه نیز وارد بودجه جاری کشور خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های وزارت نفت با فرض ادامه تحریم ها نوشته شده است گفت: به جز بخش پتروشیمی که به فاینانس خارجی نیازمندیم.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی که کشور را به انزوا ببرد نیست بلکه کشور را از موضع قدرت وارد مبادلات بین المللی می کند. کشوری که 80 میلیارد متر مکعب گاز تولید کرده و 5.7 میلیون بشکه نفت در روز تولید کند دارای اقتصاد قوی است که قابل صرف نظر کردن نمی باشد.

زنگنه افزود: سیاست های اقتصاد مقاومتی فرصت طلایی در صنعت نفت است و ما باید قدردان مقام معظم رهبری باشیم که این سیاست ها را ابلاغ کردند و پرچم توسعه کشور را در دست گرفتند.

در ادامه زنگنه به سوالات کتبی نمایندگان در خصوص طرح های این وزارتخانه برای جلوگیری از خام فروشی پرسید پاسخ داد و گفت: پالایشگاه آناهیتا و فارس در این راستا مورد توجه قرار گرفتند.

وی همچنین در خصوص علت عدم اجرای طرح های برقی شدن چاه های کشاورزی گفت: در این راستا مجلس وزارت نفت را مکلف کرده بود اما بودجه ای برای این تکلیف در نظر گرفته نشده بود. امسال این ایراد بودجه ای برطرف شد و طرح های وزارتخانه در این راستا در حال بررسی است.

وزیر نفت همچنین در خصوص علت معطل ماندن قرارداد صادرات نفت ایران به پاکستان گفت: پاکستان رسما اعلام وضعیت فرس ماژور کرده است، ایران گاز را تا نزدیک مرزهای پاکستان رسانده است و در این راستا یک میلیارد دلار نیز هزینه کرده اما طرف پاکستانی به دلیل تحریم ها اعلام فرس ماژور کرده است.

وی ادامه داد: وزیر نفت پاکستان در سفری که به ایران داشت از ایران خواست تا 30 ماه به این کشور فرصت بدهیم تا امروز پاکستان در راستای اجرای این قرارداد یک متر لوله هم نکشیده است.

به گزارش مهر در پایان سخنرانی زنگنه لاریجانی ضمن تشکر از ارائه این گزارش امیدوارکننده گفت: این گزارش افزایش تولید نفت و گاز، بهینه سازی مصرف سوخت، گسترش راه آهن، مترو و  گازرسانی به روستاها بسیار امیدبخش بود.

وی تاکید کرد: البته آینده نگری منابع بودجه با توجه به افزایش فروش نفت موضوع مهمی است که کمیسیون برنامه و بودجه با همکاری مرکز پژوهش ها و دولت باید این موضوع را بررسی کند زیرا اگر برنامه ریزی دقیق انجام نشود بودجه جاری دولت افزایش خواهد یافت.

 

کد N323239

وبگردی