آفتاب
سخنگوی اشتون خبر داد

حضور اشمید در مذاکرات ایران و آمریکا

حضور اشمید در مذاکرات ایران و آمریکا

رویترز : دیدار مقامات ایران و آمریکا تلاشی برای شکست بن بست مذاکرات هسته‌ ای

رویترز نوشت: آمریکا روز شنبه اعلام کرد دیپلما‌ت‌های خود را برای دیدار با مقامات ایرانی به ژنو می‌فرستد که به نظر می‌آید این تلاشی باشد برای شکست بن‌بست مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه‌ هسته‌ای تهران.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز یک مقام ارشد آمریکایی گفت که تصمیم دولت آمریکا برای سفر به ژنو به منظور دیدار با هیات ایرانی نشان دهنده‌ تمایل واشنگتن برای شکست بن بست این مذاکرات است.

این مقام آمریکایی به رویترز گفت: برای این که بتوانیم به طور واقعی بفهمیم آیا می‌توانیم راه حل دیپلماتیک برای برنامه‌ هسته‌ای ایران بیابیم لازم است که درگیر یک دیپلماسی کاملا فعال و بسیار جسورانه شویم.

این مقام آمریکایی همچنین افزود: ما هم اکنون در یک لحظه‌ حساس قرار داریم. ما همیشه گفته‌ایم که اگر چنین اقداماتی بتواند به تلاش‌هایمان در مذاکرات 1+5 کمکی بکند می‌توانیم با ایرانی‌ها وارد مذاکرات دوجانبه شویم.

ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه‌ آمریکا، وندی شرمن سرپرست هیات مذاکره کننده آمریکایی و جیک سالیوان یک مقام ارشد کاخ سفید دیپلمات‌هایی هستند که قرار است در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری با مقامات ایرانی در ژنو در چارچوب مذاکرات ایران و 1+5 دیدار کنند.

دور اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 که ماه گذشته در وین پایتخت اتریش برگزار شد بدون دستیابی به پیشرفتی ملموس پایان یافت. این در حالی بود که همه‌ طرف‌های مذاکره کننده دیگری را به داشتن خواسته‌های غیر واقعی متهم می‌کردند.

قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 ، 16 الی 20 ژوئن در وین به سرپرستی کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بازنشسته شود.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفته بود همان طور که مقام آمریکایی تایید کرده است مذاکرات هفته جاری میان ایران و آمریکا با هماهنگی دیگر اعضای 1+5 برگزار می‌شود.

این مقام فرانسوی گفته بود که این دیدار با مشورت 5 عضو دیگر مذاکره کننده انجام می‌شود.

همچنین مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون گفته است هلگا اشمید، معاون اشتون رییس ساست خارجی اتحادیه‌ اروپا نیز در مذاکرات میان ایران و آمریکا در ژنو حضور خواهد داشت.

مان همچنین افزود که هیات آمریکایی با عباس عراقچی معاون وزیر خارجه‌ ایران دیدار خواهد کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی دیگر نیز در گفت و گو با رویترز به شرط این که نامش فاش نشود گفته بود دیدارهای هفته‌ی جاری مقامات ایرانی و آمریکایی در واقع مشاوره‌هایی هستند برای تغییر دیدگاهها پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در وین.

ایران همچنین قرار است روز چهارشنبه هفته جاری با مذاکره کنندگان روسی در رم دیدار کند.

این مذاکرات با هدف دستیابی به توافق هسته‌ای با تهران انجام می شود تا بتواند در ازاء پایان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را محدود کند. مقامات غربی می‌گویند که ایران اصرار دارد ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را حفظ کند.

کشورهای غربی همواره ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم کرده‌اند. ادعا که ایران آن را همواره رد و تاکید کرده است که برنامه‌ هسته‌یی‌اش ماهیت صلح آمیز دارد و حفظ ظرفیت غنی سازی اورانیوم برای ادامه این فعالیت‌هایش ضروری است.

انتهای پیام

کد N323207

وبگردی