آفتاب

جامعه صالح سالم چه جامعه‌ای است؟

جامعه صالح سالم چه جامعه‌ای است؟

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: جامعه‌ای که در آن افراد صالح سالم حضور داشته باشند همواره رفتار انسان‌ها یک رفتاری است که مورد تایید همگان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «جامعه به دو بخش افراد صالح و فاسد تقسیم می‌شود» اظهار کرد: از نظر فیزیولوژیکی انسان‌ها همگی یکی هستند و اختلاف در رنگ، زبان و ظاهر آنها به دلیل این است که بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند وگرنه از نظر ساختار وجودی درون و برون یکی هستند و آن چیزی که انسان‌ها را از هم متمایز می‌کند کردار، پندار و رفتار آن‌هاست.

وی تصریح کرد: انسان‌ عاقل همواره به این فکر می‌کند که در این جهان تمامی کارها علت و معلولی دارد و سعی می‌کند برای اینکه جامعه را به یک جامعه‌ای صالح تبدیل کند این طرز فکر را در جامعه ترویج دهند. امام صادق(ع) می‌فرمایند در جامعه همواره خود را با اخلاق خدا بیارایید یعنی کاری کنید که آنگونه که خدا می‌خواهد انسان‌ها در جامعه رفتار کنند و یک جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: جامعه‌ای که در آن افراد صالح سالم حضور داشته باشند همواره رفتار انسان‌ها یک رفتاری است که مورد تایید همگان قرار می‌گیرد فرد صالح و سالم در جامعه مایه خیر و برکت است. برترین مصداق جامعه صالح جامعه‌ای است که در آن نماز،‌ عبادت و دینداری حرف اول را بزند. بنابراین صالحان کسانی هستند که هرگز آزارشان به شخص دیگری نمی‌رسد.

گلپایگانی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)گفت: حضرت می‌فرمایند اگر بخواهیم بگوییم کسی خوب یا بد است باید از مردم سوال کنیم. شرایط برقراری روابط انسان‌ها در جامعه مدنی این است که افراد همواره برای سایر انسان‌ها مفید باشند. ما اگر می‌خواهیم یک رابطه سالم در جامعه داشته باشیم باید با همدیگر ارتباط مثبتی برقرار کنیم.

وی افزود: شاخصه صالح و صالحین این است که وجود آنها در زندگی به درد همه اقشار جامعه می‌خورد و نقطه مقابل این افراد انسان‌های ناکارآمدی هستند که همواره در ذهن خود نیت‌های شری دارند. فردی که در جامعه مفید نیست همیشه خودش را بیشتر از سایرین دوست دارد و خودخواهی او باعث می‌شود یک انسان ناکارآمد در جامعه باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای کارآمدی افراد جامعه و صالح شدن آن انسان‌ها باید عیوب خود را ببینند نه اینکه همواره به دنبال عیب دیگران باشند. شجاع‌ترین و صالح‌ترین فرد در جامعه فردی است که همواره بر روی نفس خود واکاوی داشته باشد و بر نفس خود درست حکومت کند.

انتهای پیام

کد N322722

وبگردی