آفتاب

پوروشنکو در مراسم تحلیفش: از کریمه دست نمی‌کشیم

پوروشنکو در مراسم تحلیفش: از کریمه دست نمی‌کشیم

پترو پوروشنکو امروز (شنبه) رسما به عنوان رئیس جمهوری جدید اوکراین طی مراسمی در کی‌یف سوگند یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، این مراسم با حضور هیات‌های دیپلماتیک از 56 کشور از جمله آمریکا با حضور جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در پارلمان اوکراین برگزار شد.

 


 


رهبر جدید اوکراین با چالش‌های دشواری از جمله تهدید جنگ داخلی، رشد اقتصادی ضعیف، بحران بدهی و ادامه شورش‌ها در کی‌یف رو به روست.



 


 


رئیس‌جمهوری جدید اوکراین در نظر دارد تا انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار کند. وی در سخنرانی آغاز به کار خود از جدایی‌طلبان نواحی شرقی کشورش درخواست کرد تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند و وی در عوض تضمین می‌دهد تا سربازان روس به خانه‌هایشان بروند.



 


 


وی گفت: من به دنبال جنگ نیستم و نمی‌خواهم تلافی کنم. من خواستار برقراری صلحم و می‌خواهم که صلح برقرار شود. لطفا سلاح‌های خود را زمین بگذارید و من تضمین می‌دهم تمام کسانی که دستشان به خون آلوده نباشد، به خانه‌هایشان بروند.



 


 


پوروشنکو همچنین متعهد شد تا اتحاد را در کشورش، خصوصا در نواحی شرقی حفظ کند. وی همچنین به ساکنان منطقه دونباس که عمدتا در دست شورشیان است، وعده داد که قدرت را غیرمتمرکز کرده و استفاده از زبان روسی را تضمین می‌کند.



 


 


رئیس‌جمهوری اوکراین درباره شبه جزیره کریمه که در ماه مارس ضمیمه روسیه شد، گفت که هرگز از این شبه جزیره دست نخواهد کشید. وی در بخشی از سخنانش که بسیار احساسی شده بود، گفت: کریمه از آن ما بوده، هست و خواهد بود.



 


 


پوروشنکو که در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در 25 مه برنده شد، تصمیم دارد ارتباط کشورش را با اتحادیه اروپا تقویت کند. پترو پوروشنکوی ۴۸ ساله که عمدتا در صنعت تنقلات فعالیت داشته است، در اوکراین با لقب "شاه شکلات" شناخته می‌شود.



 


 


پوروشنکو قبلا رئیس سرویس امنیتی و از مقامات ارشد بانک مرکزی اوکراین بوده و در دوران حکومت ویکتور یانوکوویچ و ویکتور یوشچنکو، روسای جمهوری سابق اوکراین، وزارت خارجه و وزارت توسعه اقتصادی را برعهده داشته است.



 


 


وی در برنامه انتخاباتی خود وعده داد که در چارچوب اختیاراتی که قانون اساسی برایش در نظر گرفته، عمل کند و ضمن تأکید بر یکپارچگی حکومت اوکراین، آزادی عمل بیشتری به مناطق کشور بدهد. پوروشنکو تضمین داده که اوکراینی‌ها بدون مشکل به زبان مادری‌شان صحبت خواهند کرد، هرچند که زبان اوکراینی تنها زبان رسمی حکومت خواهد بود.



 


 


این مقام همچنین قول داده کاری کند که اتحادیه اروپا ظرف یک سال محدودیت‌های وضع شده در مورد صدور روادید برای اتباع اوکراین را لغو کند و تا پایان سال میلادی جاری گفتگوها با این اتحادیه را درباره عضویت کامل اوکراین در آن آغاز کند.



 


 


اما وی خاطرنشان کرده که تا زمانی که در روابط میان اوکراین و روسیه آشتی برقرار نشود، اوکراینی‌ها هیچگاه احساس امنیت نخواهند کرد.



 


 


انتهای پیام



           
کد N321868

وبگردی