آفتاب

بررسی دارایی‌های یینگلاک شیناواترا در آژانس ضد فساد تایلند

بررسی دارایی‌های یینگلاک شیناواترا در آژانس ضد فساد تایلند

آژانس دولتی ضد فساد تایلند درباره دارایی‌های یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر سابق این کشور و چهار وزیر کابینه‌اش که در برنامه جنجالی یارانه برنج بودند، تحقیقات به عمل می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام کمیسیون ملی ضد فساد تایلند به دنبال کودتای نظامی 22 مه که به برکناری دولت منتخب یینگلاک منجر شد، انجام می‌شود.

یینگلاک پیش از کودتا و در اوایل مه به دستور دادگاه قانون اساسی تایلند از سمتش برکنار شد و اتهام وی سوء استفاده از مقامش و تایید جابه جایی یکی از مقام‌های ارشد بود. رژیم‌هایی که از طریق کودتا قدرت را به دست می‌گیرند، معمولا تلاش می‌کنند تا اتهام‌های فساد دولتی که سرنگون کرده‌اند، علنی کرده و به گونه‌ای آن‌ها را بی‌اعتبار کرده و اقدامات خود را توجیه کنند.

در سال 2006 نیز ارتش تایلند علیه تاکسین شیناواترا، برادر یینگلاک کودتا کرد و او را از مقام نخست وزری عزل کرد و از آن زمان به بعد وی در تبعیدی خود خواسته به سر می‌برد، کمیسیون ملی فضد فساد تایلند هم اکنون یینگلاک را به قصور در نظارت بر برنامه یارانه برنج و نادیده گرفتن هشدارها درباره اینکه این برنامه زیانبار و مستعد فساد است متهم کرده است.

این احتمال وجود دارد که سنای تایلند یک دادگاه استیضاح برگزار کند و ورود یینگلاک به عرصه سیاست را تا پنج سال ممنوع اعلام کند اما این هیات پارلمانی پس از کودتا توسط ارتش منحل شده است. این کمیسیون پیشتر نیز علیه شیناواترا و دولتش تصمیم‌های مهم بسیاری اتخاذ کرده بود که به گفته حامیان یینگلاک، توطئه‌ای برای برکناری‌اش بوده است.

انتهای پیام

کد N321515

وبگردی