آفتاب

واشنگتن پست: شبکه حقانی در حال تبدیل شدن به بدترین دشمن آمریکاست

واشنگتن پست: شبکه حقانی در حال تبدیل شدن به بدترین دشمن آمریکاست

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که شبکه تروریستی حقانی در افغانستان بسیار بدتر از طالبان و یا القاعده است و ترسی از حملات پهپادی پراکنده در مناطق قبیله‌ای وزیرستان شمالی پاکستان ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، هم‌اکنون حملات هواپیماهای بدون سرنشین به دلیل اقدامات یک گروه تروریستی خانوادگی که بو برگدال، سرباز آمریکا، را برای پنج سال در افغانستان اسیر کرده بودند، متوقف شده است.

در سال 2011 باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مجوز حملات پهپادها را در مقرهای شبکه حقانی در شهر میرانشاه صادر کرد. این آغاز تلاش‌ها برای متوقف کردن تروریست‌های حقانی بود تا دیگر به آمریکایی‌های مستقر در افغانستان حمله نکنند اما این برنامه مدتی بعد متوقف شد. بیل روجیو، سردبیر لانگ وار ژورنال (ژورنال جنگ طولانی) می‌گوید: آن‌ها نتوانستند، آن طور که طراحان نظامی می‌خواستند به عملیات‌ها ادامه دهند و دلیل آن‌ها تعداد اندک نیروها بود، این حملات در سال جاری و هم‌زمان با آغاز مذاکرات دولت بارک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با شبه نظامیان طالبان که متحد ضعیف شده گروه حقانی هستند، کاملا متوقف شد.

به گفته یکی از تحلیل‌گران، جدا از معامله بو برگدان با پنج زندانی طالبان، اینگونه به نظر می‌رسد که آمریکا جنگ پهپادی خودش را در پاکستان به حالت تعلیق درآورده و اجازه می‌دهد که اهداف بگریزند. شبه نظامیان حقانی مسئول اجرای حملات کنترل از راه دور هستند که جان بسیاری از سربازان آمریکایی را در ولایت پکتیا گرفت. در سال 2009 بو برگدال در این ولایت خدمت می‌کرد و پس از اینکه از یگانش جدا شده، از سوی طالبان به اسارت گرفته شد و حال این احتمال وجود دارد که از وی درباره اطلاعاتی که از حقانی دارد، سوالاتی پرسیده شود.

فرمانده آمریکا در افغانستان از شبکه حقانی به عنوان نیرومندترین دشمن آمریکا یاد می‌کند که چندین سال است که در سراسر مرز و در وزیرستان شمالی پاکستان فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

کد N321514

وبگردی