آفتاب

درخواست اوباما از اسکاتلند و انگلیس

درخواست اوباما از اسکاتلند و انگلیس

رئیس جمهوری آمریکا گفت، اگر اسکاتلند بخشی از انگلیس باقی بماند به نفعش خواهد بود و از لندن نیز خواست تا در اتحادیه اروپا باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بارک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با وارد شدن در مناقشات تند و شدید درخصوص برگزاری رفراندوم برای استقلال اسکاتلند در 18 سپتامبر سال جاری میلادی گفت: تصمیم در این خصوص به مردم اسکاتلند بستگی دارد.

اما اوباما در کنفرانس خبری مشترکی با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در پایان نشست گروه هفت در بروکسل گفت: با هم ماندن منافع و نکات مثبت بیشتری دارد.

وی افزود: دست کم از بیرون به نظر می‌رسد که همه چیز به خوبی پیش می‌رود و قطعاً ما به شدت می‌خواهیم تا مطمئن شویم که یکی از صمیمی‌ترین متحدانمان همیشه، قوی، محکم، متحد و موثر باقی خواهد ماند. اما در نهایت تصمیم‌گیری درباره این مساله به عهده مردم اسکاتلند است.

رئیس جمهوری آمریکا هم‌چنین درباره موضوع عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا که کامرون خواستار برگزاری رفراندومی در سال 2017 میلادی در این مورد شده، گفت: همیشه برای ما دلگرم کننده بود که انگلیس کرسی در اتحادیه اروپا دارد و تصور پیشرفت و عملکرد خوب این اتحادیه بدون حضور انگلیس برای من سخت است.

وی ادامه داد: و تصور مفید بودن این مساله برای انگلیس در خصوص خارج شدن از تصمیم‌گری‌های سیاسی که بر زندگی سیاسی و اقتصادی لندن تاثیر بسیاری دارد نیز سخت است.

نظرسنجی‌های صورت گرفته در اسکاتلند حاکی از آن است که حامیان اتحاد با انگلیس همچنان با اختلاف کمی از حامیان استقلال اسکاتلند پیشرو هستند.

الکس سالموند، وزیر اول حامی استقلال اسکاتلند شعاری مشابه اوباما سر داده و می‌گوید: بله ما می‌توانیم مستقل شویم.

وی افزود: همان‌طور که اوباما گفت تصمیم درباره آینده اسکاتلند به مردم آن بستگی دارد. یک اسکاتلند مستقل بدان معنا است که آمریکا به جای یکی، دو دوست و متحد بزرگ در این منطقه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N321513

وبگردی