آفتاب

تقویت مناسبات پکن با دولت مودی/ وزیرخارجه چین به هند می رود

تقویت مناسبات پکن با دولت مودی/ وزیرخارجه چین به هند می رود

پکن – ایرنا – دولت جمهوری خلق چین که تقویت مناسبات با دولت جدید هند را در دستور کار خود قرار داده است وزیر خارجه این کشور را روز یکشنبه به دهلی نو اعزام می کند.

به گزارش ایرنا، ˈوانگ ییˈ وزیر امور خارجه چین قرار است روز یکشنبه عازم دهلی نو شود تا نخستین نشست با دولت جدید هند را در سطوح بالا برگزار کند.

انتظار می رود وزیر امور خارجه چین در رقابت با دولت ژاپن برای برقراری ارتباط با دولت راستگرای ˈنارندرا مودیˈ گسترش همکاری استراتژیک چین و هند را پیشنهاد دهد و خواستار توسعه مناسبات اقتصادی دو جانبه شود.

روابط هند و چین در سال های اخیر به ویژه در بخش تجارت و اقتصاد توسعه یافته است.

نارندرا مودی نخست وزیر جدید هند طی دوره 13 ساله که سروزیر ایالت گجرات در غرب هند بود چهار بار از چین دیدن کرده است.

مودی در کمتر از دو هفته پس از نخست وزیری پذیرای ˈوانگˈ وزیر امور خارچه چین خواهد بود.

این دیدار مذاکره دو قدرت اقتصادی بزرگ آسیا است که در سال های اخیر همکاری استراتژیک برقرار کرده اند.

کارشناسان معتقدند با افزایش اختلافات سرزمینی در شرق آسیا و استراتژی واشنگتن در منطقه، چین در تلاش است از ائتلاف بین کشورهای منطقه با واشنگتن و توکیو جلوگیری کند و سفر وزیر خارجه چین به دهلی نو را در این راستا و برای برقراری و تحکیم رابطه راهبردی با هند قلمداد می کنند.

هند و چین طی ماه های اخیر نیز چند دور مذاکره مستقیم برای حل اختلافات مرزی داشته اند و دو کشور سعی دارند نظامی را برای رفع هرچه سریع تر رودرویی بین نیروهای مسلح خود در طول چهار هزار کیلومتر خط مرزی فیمابین ایجاد کنند.

مرز بین هند و چین که بعد از جنگ سال 1962 میلادی بین دو کشور به عنوان خط کنترل واقعی معروف می باشد بخاطر عبور آن از مناطق جغرافیایی صعب العبور بطور دقیق علامت گذاری نشده و به همین جهت دو کشور اغلب یکدیگر را به نقض این خط متهم می کنند.

آساق**1611
کد N320877

وبگردی