آفتاب

31 روز تا انتخابات ریاست جمهوری اندونزی/ جوکو ویدودو در صدر نظرسنجی

31 روز تا انتخابات ریاست جمهوری اندونزی/ جوکو ویدودو در صدر نظرسنجی

کوالالامپور – ایرنا – تازه ترین نتایج نظرسنجی های انتخاباتی اندونزی نشان می دهد 35 ممیز 42 درصد از مردم این کشور جوکو ویدودو نامزد ریاست جمهوری و یوسف کالا نامزد معاونت وی از حزب تلاش دموکراتیک را مورد حمایت قرار داده اند.

به گزارش ایرنا، 22 ممیز 75 درصد از مردم اندونزی نیز هواداری خود را از ˈپراباوو سوبیانتوˈ و ˈهاتا رادجاساˈ به عنوان نامزدهای ریاست جمهوری و معاونت وی از حزب گریندرا اعلام کرده اند.

مبارزات انتخاباتی اندونزی که از روز چهارشنبه گذشته به طور رسمی آغاز شد، در 31 روز آینده عرصه تلاش این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری است تا بتوانند زمام قدرت اندونزی برای یک دوره پنج ساله را از آن خود کنند.

همانند انتخابات مجالس این کشور 41 ممیز هشت درصد از رای دهندگان هنوز تصمیم خود را در مورد حمایت از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده اند که همین امر روزهای آینده را میدان رقابت جدی این دو نامزد خواهد کرد تا بتوانند بر شمار حامیان خود بیفزایند.

سوبیانتو و نامزد معاونت وی از حزب گریندرا در انتخابات ریاست جمهوری اندونزی با شمار بیشتری از احزاب سیاسی که توانستند در مجموع 48.93 درصد از آرا انتخابات مجالس این کشور را به دست آوردند ائتلاف تشکیل داده اند، در حالی که احزابی که با جوکو ویدودو ائتلاف کرده اند 38.97 درصد از آرا انتخابات مجالس اندونزی را از آن خود کرده اند.

انتخابات مجالس اندونزی 20 فروردین برگزار و نتایج آن 20 اردیبهشت اعلام شد.

بیشتر شرکت کنندگان در آرای نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری اندونزی دلیل خاصی برای انتخاب نامزد مورد حمایت خود اعلام نکرده اند و دانش خود را درباره نامزدها ناکافی دانسته اند.

80 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی های انجام شده از دیدگاه جوکو ویدودو مطلع نیستند و 70 درصد نیز از طرح های پراباوو سوبیانتو اظهار بی اطلاعی کرده اند.

این نظرسنجی اوایل ماه جاری میلادی در 33 استان اندونزی و بین دو هزار و 400 پاسخگو انجام شده است.

همزمان با آغاز رقابت های ریاست جمهوری اندونزی که از چهارشنبه گذشته شروع شد، سوسیلو بامبانگ ضمن اعلام بیطرفی نسبت به دو نامزد این دوره از انتخابات از رسانه های این کشور خواست که از نامزد خاصی جانبداری نکنند.

حزب دموکرات اندونزی که در 10 سال گذشته قدرت اندونزی را در اختیار داشته است اکنون در کنار حزب عدالت کامیاب در صدر منفورترین احزاب اندونزی قرار دارند.

حزب تلاش دموکراتیک اندونزی، حزب هوشیاری مردم، حزب دموکراتیک ملی، حزب بیداری ملی و حزب اتحاد و عدالت اندونزی در ائتلاف ˈویدودوˈ قرار دارند و احزاب گریندرا، گلکار، توسعه اتحاد، عدالت کامیاب، فرمان ملی و ستاره ماه نیز با سوبیانتو تشکیل ائتلاف داده اند.

186 میلیون رای دهنده اندونزیایی قرار است روز 18 تیر در کشور 17 هزار جزیره که پرواز بر آسمان آن شش ساعت به طول می انجامد و به 700 زبان گفت وگو می کنند در انتخابات شرکت کنند و به دو نامزد از چهار نامزد انتخابات رای دهند.

در این انتخابات رییس جمهور اندونزی و معاون وی انتخاب و سرنوشت این کشور را برای یک دوره پنج ساله رقم خواهند زد.

آساق**د.م**1611
کد N320860

وبگردی