آفتاب
آیت الله موحدی کرمانی در خطبه دوم:

تیم هسته ای مذاکره را ادامه می دهد / تبریک به روحانی برای طرح سلامت

تیم هسته ای مذاکره را ادامه می دهد / تبریک به روحانی برای طرح سلامت

خطیب جمعه تهران با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: حل مشکلات تنها منحصر به دولت نیست، بلکه باید حکومت و هر سه قوه وارد این عرصه شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله «محمدعلی موحدی کرمانی» در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران افزود: دولت با اجرای طرح جامع سلامت، مردم را بسیار خوشحال کرد، به برادر عزیزم رییس جمهوری تبریک می گویم و تشکر می کنم.
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: مردم از اجرای این طرح خوشحال هستند، مراجعه کنندگان به بیمارستان ها اکنون آسودگی خاطر دارند که راحت می توانند به بیماری خود خاتمه دهند.
**توجه ویژه به بیانات رهبر معظم انقلاب
وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام (ره)؛ بیانات مفصل و ارزنده ای ایراد کردند که اگر کسی بخواهد دشمن و دشمن اصلی را بشناسد، باید به این بیانات ارزنده توجه کامل و خاص داشته باشد.
** حمله تروریست های داعش به سامرا
آیت الله موحدی کرمانی با اشاره به حمله تروریست های داعش به سامرا نیز گفت: حمله به سامرا عجیب است، جانیان دست بردار نیستند، دشمن در هر لحظه در مقام یک ضربه است، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموند باید بیدار و هوشیار بود. تعداد تروریست ها هم زیاد بود، اما به لطف خدا اکثر آنها به هلاکت رسیدند.
** واقعه 15 خرداد
خطیب جمعه تهران در ادامه خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران گفت: روز 15 خرداد را پشت سر گذاشتیم، روز بسیار بزرگی بود، مردم امتحان خود را پس و نشان دادند تابع ولی امر و ولی فقیه هستند ولو دشمن جنایتی عظیم کرد و سیل خون به راه انداخت، اما مردم نشان دادند که سیل خون هم به راه بیندازند، ایستاده اند.
** پیروزی بشار اسد در انتخابات، آمریکا را مایوس شد
امام جمعه این هفته تهران همچنین موفقیت ˈبشار اسدˈ را در انتخابات ریاست جمهوری سوریه تبریک گفت و افزود: این انتخابات نشان داد که مردم سوریه آگاه و بیدارند و در مقابل تمام توطئه ها و تروریست های جنایتکار ایستاده اند. آیت الله موحدی کرمانی ادامه داد: مطمئنا رای بالای بشار اسد آمریکا را مایوس کرد که نمی تواند با توطئه در سوریه نفوذی داشته باشد.
** رهبر معظم انقلاب ویژگی هایی همچون امام (ره) دارند
وی همچنین به شخصیت و ویژگی های برجسته امام (ره) در مبارزه با رژیم طاغوت اشاره کرد و گفت: انقلاب پیروز شد، امام (ره) دعوت حق را لبیک گفت، اما پس از امام (ره) فردی که روحیه، شجاعت، زهد، آگاهی و اشراف به مسایل جهانی همانند امام داشتند، روی کار آمدند و این توفیق بزرگی است که بعد از امام این انقلاب آسیب ندید.
آیت الله موحدی کرمانی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل و بینش اسلامی به طور دقیق تمام شرایط کشور و جهان را در رابطه با انقلاب اسلامی زیر نظر دارند و هر لحظه بیان می کنند که مشکل امروز چیست؟
وی با اشاره ای دیگر به نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و تاکید بر موضوع فرهنگ گفت: تمام اینها تذکرات و هشدارهای لازمی است که باید بدان توجه کرد.
امام جمعه موقت تهران گفت: بله؛ فرهنگ مهمتر است، زیرا این فرهنگ اسلامی است که می تواند تمام شئون کشور را وزین کند، در مسیر قرار دهد و جلوی انحراف را بگیرد.
خطیب جمعه تهران اظهار داشت: شئون فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، حکومتی، اجتماعی، نظامی، انتظامی، قضایی؛ همه و همه باید یک پیوست فرهنگ اسلامی شفاف داشته باشد، در غیر این صورت انقلاب آسیب می بیند.
** تیم مذاکره کننده ایرانی از فرامین رهبری اطاعت کرده است
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: رهبر معظم انقلاب در جریان این مذاکرات، مطالب مهمی فرمودند که در حل مشکلات اقتصادی به غرب دلبستگی نداشته باشید، به خود توجه کنید، در این کشور ظرفیت فراوان و جوانان پرشور، فعال و پرکار و مغزهای متفکر وجود دارد.
آیت الله موحدی کرمانی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند پیشرفت های علمی هسته ای باید ادامه یابد و هیچگاه متوقف نشود، باید عزت اسلامی حفظ و حقوق مردم مراعات شود؛ که به حمدالله تیم مذاکره کننده ایرانی با اطاعت از این فرامین؛ مذاکره را ادامه داده و می دهد و این اصول را به حمدالله مراعات می کند.
امام جمعه این هفته تهران با اشاره به مسایل اقتصادی جامعه گفت: مردم ما در جبهه نظامی نشان دادند مرد جنگ و در جبهه مبارزه اقتصادی هم فرزندان رمضان هستند، مردم کاملا آمادگی خود را در این عرصه ها ثابت کرده اند.
** جلوی اسراف را بگیرید
وی در خصوص مسایل اقتصادی با بیان اینکه همه باید مراقب باشند اسراف نشود و جلوی اسراف گرفته شود، افزود: مسوولان به مبلمان موجود اداره ها اکتفا کنند، زیرا نیاز به تشریفات جدید نیست؛ تشریفات را بکاهید و بیشتر به معنویات توجه کنید.
امام جمعه موقت تهران در بیان نکته دوم این بخش از خطبه دوم گفت: ثروتمندان به فقرا توجه ویژه داشته باشند، بخشی از اموال اغنیاء متعلق به فقراست، باید سهم فقرا را داد. فاصله طبقاتی بسیار خطرناک است، باید این فاصله را کاست.
خطیب جمعه تهران اضافه کرد: باید هم دولت و هم مجلس شورای اسلامی به ویژه مجلس در این زمینه گام موثر بردارد؛ یک مساله فاصله بین حقوق هاست، تفاوت عجیبی بین حقوق ها وجود دارد، برخی حقوق ها بسیار بالا و برخی بسیار پایین هستند.
آیت الله موحدی کرمانی با طرح این پرسش که چرا تفاوت حقوق این چنینی وجود دارد و این فاصله را باید کاست، ادامه داد: مجلس باید این گام را بردارد و یک تصمیم جدی و انقلابی بگیرد، نمی توان کل بودجه کشور را دانه درشت ها ببلعند و بعد ماتم بگیریم که بودجه نداریم.
وی تاکید کرد: برای جبران تورم این موضوع مطرح است که اگر تورم 20 درصد است به حقوق ها 20 درصد اضافه کنیم، این به معنای آن است که اگر حقوق فردی 10 میلیون است، دو میلیون به حقوق وی اضافه کنیم اما کسی که یک میلیون حقوق می گیرد، 200 هزار تومان به حقوقش اضافه شود؛ آیا این عدالت است؟
امام جمعه این هفته تهران با بیان اینکه کمر فردی که حقوق یک میلیونی دریافت می کند، زیر بار مشکلات زندگی است، توضیح داد: هنگامی که می خواهیم برای جبران تورم به حقوق ها اضافه کنیم، 200 هزار تومان به حقوق این فرد اضافه می شود، اما به آقایی که 10 میلیون حقوق می گیرد و وضعش هم خوب است، دو میلیون اضافه می شود.
آیت الله موحدی کرمانی در عین حال گفت: البته این را هم بگویم دولت طبق قانون عمل می کند، اما مجلس باید به این موضوع توجه و به گونه ای برای جبران تورم برنامه ریزی کند که چنین موضوعی پیش نیاید، زیرا منطبق با عدل علی (ع) نیست.
** حمایت از تولید ملی و رعایت کیفیت
امام جمعه موقت تهران خطاب به مردم نیز گفت که مردم تولیدات ملی را مورد استفاده قرار دهند، زیرا با خرید اجناس خارجی به اقتصاد کشورهای تولید کننده آنها کمک می کنیم.
وی در عین حال به تولیدکنندگان نیز توصیه کرد تا کیفیت را در تولیدات خود مورد توجه جدی قرار دهند.
خطیب جمعه تهران درباره دغدغه های مردم گفت: ایران کشوری اسلامی است و باید چهره ای اسلامی داشته باشد. نمایان شدن بدحجاب ها در این کشور دهن کجی به نظام، اسلامیت نظام، شهدا و پایمال کردن خون شهدا است.
آیت الله موحدی کرمانی در ادامه موضوع بدحجابی گفت:مسوولان نباید به چنین موضوعی رضایت دهند؛ گناه اگر مخفیانه به عنوان نمونه در خانه انجام شود و مردم مطلع نشوند؛ هیچکس مسوول نیست اما اگر آشکارا انجام شد و اقدام لازم برای ریشه کن کردن آن انجام نشد، همه گنهکار و مسوول هستند.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: «ضمن تشکر از برنامه های خوب صدا و سیما لازم است بگویم مردم در فیلم ها تحمل دیدن چهره های بدنام و بدسابقه را ندارند. ولو این فرد هنرمندی قوی هم باشد؛ مردم وقتی این را می بینند، از شهدا خجالت می کشند.»
وی با بیان اینکه مسوولان نظام مراقب باشند اصحاب فتنه نفوذ نکنند، اظهار داشت: در این زمینه به ویژه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تذکر می دهم که متاسفانه این قضیه تعدادی از نمایندگان مجلس را هم ناخرسند کرده است، به وزارت آموزش و پرورش هم در این زمینه تذکر می دهم، انشاءالله مراقب باشند.
وی در بخش پایانی خطبه دوم با اشاره به مطلب دیگری گفت: کسانی که متصدی ارایه مجوز به نشریات و کتب هستند، دقت کنند تا مبادا در نمایشگاه کتابی که برگزار شد کتاب هایی که احیانا بخش یا تمامی از آنها گمراه کننده است و ذهن جوان ها را مشغول می کند، به دست خانواده ها برسد و یک خانواده را آلوده کند، خیلی دقت کنید، مسوولیت سنگین است.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه کتاب و نشر به معنای پرورش مغزهاست، گفت: اگر کتابی باشد که بخشی از آن دارای مطلب مضر باشد کسی که مجوز داده باید بداند مسوول است.
امام جمعه موقت تهران در پایان خطبه دوم برای شفای آیت الله مهدوی کنی دعا کرد و خواستار دعای مردم برای سلامتی ایشان شد.
امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران نیز با بیان اینکه
«فطرت الهی» یکی از بزرگترین عنایات خداوند به انسانها است، گفت: ساختمان وجودی انسان کشش به سوی خدا و عشق به مبدا دارد و اگر این عشق وعطش سیراب نگردد، آدمی ناارام است.
به گزارش ایرنا، آیت الله موحدی کرمانی، همگان را به تقوا توصیه کرد و افزود: تقواست که انسان را به جهان نورانی وسیع آشنا می کند و در آن فضای نورانی انسان بصیرت پیدا می کند، گرفتار غفلت نمی گردد و عزم و اراده ای قوی به انسان می دهد که می تواند با اهداف شیطانی مبارزه کند.
وی با اشاره به اینکه باید از ماه پربرکت شعبان استفاده و خود را برای ورود به ماه رمضان آماده کرد، ادامه داد: فطرت الهی انسان را برای رسیدن به خیر، صلاح و تقوا کمک می کند و این فطرت به عنوان شعور باطن مطرح شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برخی دو نوع شعور برای انسان قائلند، اظهار داشت: یکی شعور ظاهر که انسان آن را درک می کند و دیگری شعور باطن که در درون وجود آدمی است و برخی درک می کنند و برخی نه و به نظرم این فطرت شعور باطن است که علماء روانکاو به آن رسیدند.
آیت الله موحدی کرمانی گفت: شعور باطن یک احتمال اینست که عبودیت بندگی باشد یعنی انسان در درون وجودش حالت بندگی، پرستش و عبودیت هست ولی برخی این حالت را درک می کنند و برخی درک نمی کنند .
وی افزود:احتمال دوم این است که حقیقت فطرت یک جذبه وکشش به سوی خداست که اگر به آن نرسد ناارام خواهد بود، در این جذبه نکته هایی است که انسان بر اساس فطرت الهی و خلقت خداوند میل دارد از جهان محدود مادی بگذرد وبه لایتناهی برسد.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: بالاخره در درون فطرت یک حالت تقدیس وجود دارد و آنجایی که انسان به سوی آن روان است نقطه ایست کمال مطلق و در آن جا هیچ زشتی و عیبی وجود ندارد.
آیت الله موحدی کرمانی گفت: خداوند در قرآن می فرماید انسان ها در یک مرحله احساس ضعف می کنند و می گویند نیاز به نیروی قوی داریم و دنبال این احساس معترف به خدا می شوند و این همان فطرت است.
وی افزود: علمای روانکاو می گویند فکر می کنیم برخی تمایلات و حب و بغض ها و برخی کارهای اخلاقی در انسان وجود دارد و خیلی مقوله ها هست که در روح ما رسوخ کرده و ما از آن بی خبر هستیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: از خودمان کاملا بی خبریم و فقط بخشی از وجودمان برای ما شناخته شده است. آنچه که مخفی است بیش از آن مقداری است که برای ما ظاهر شده است. در روایات تعبیر شده است آنچه را که می دانید در قبال آنچه در روح شما جای دارد، مثالش، مثل حلقه ایست در یک صحرای وسیع.
آیت الله موحدی کرمانی افزود: عالم غیب بر عالم شهود احاطه دارد وعالم شهود در مقابل عالم غیب خیلی اندک است و عالم شهود همین جهانی که میلیاردها کهکشان و ستاره دارد و اینها در مقابل عالم غیب ناچیز و کم است.
وی خاطر نشان کرد: در علم امروز این موضوع طرفداران زیادی دارد که هر ذره از ذرات عالم در حد خود از درجه ای از شعور بهره مند و این همان است که قرآن مجید می فرماید انبیاء امده اند شعور باطن مخفی را برای ما ظاهر کنند وما به آن دست پیدا کنیم .
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: نکته این است که اگر انسان به شعور باطن دست پیدا کند می دانید چه حالتی برایش پیش می اید؟ وقتی ساختمان وجودی انسان کشش به سوی خدا دارد با نظام هستی هماهنگ است.
کد N320664

وبگردی