آفتاب
در قالب تذکره «خلاصة‌الاشعار»/

چاپ اطلاعات غزل‌و‌قصیده‌سرایان کهن ایرانی/‌اماده‌سازی تذکره «اختر تابان»

چاپ اطلاعات غزل‌و‌قصیده‌سرایان کهن ایرانی/‌اماده‌سازی تذکره «اختر تابان»

مجلد جدید تصحیح تذکره «خلاصةالاشعار و زبدةالافکار» اثر میرتقی‌الدّین کاشانی که به معرفی شاعران و دیوان‌های شعر فارسی می‌پردازد، با موضوع غزل‌ و قصیده‌سرایان فارسی‌سرا برای چاپ توسط انتشارات سفیر اردهال آماده می‌شود.

یوسف بیگ‌باباپور، محقق و مصحح در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جلد دیگری از مجموعه نسخه‌های تصحیح شده تذکره «خلاصةالاشعار و زبدةالافکار» برای چاپ توسط انتشارات سفیر اردهال آماده می‌شود. نسخه تصحیح‌شده این تذکره که قرار است در 6 جلد چاپ شود با استفاده از نسخه چاپ عکسی یا نسخه‌برگردان کتابخانه ایندیا آفیس منتشر خواهد شد.

وی افزود: این تذکره چندین رکن دارد که از رکن اول تا چهارم، شعرا را معرفی می‌کند. رکن پنجم آن 12 فصل دارد که به 12 ولایت ایران آن روز یعنی روزگار معاصر میرتقی‌الدّین کاشانی اختصاص پیدا کرده‌اند. نسخه کتابخانه ایندیا آفیس کامل‌ترین نسخه این تذکره در جهان است و تنها نسخه‌ای است که یک ذیل هم با آن همراه است.

این محقق ادامه داد: تا به حال چند جلد از تصحیح این تذکره را چاپ کرده‌ایم و در حال حاضر به جلدی رسیده‌ایم که اطلاعات مربوط به غزل‌سرایان و قصیده‌سرایان در آن درج شده است. برخی از دیوان‌های شعر و آثار شاعران مختلف ایرانی، تا زمانی که تدوین این تذکره توسط میرتقی‌الدّین کاشانی به پایان رسید، به دستش نرسید و او کارش را با 30 جلد به پایان رساند که معادلش در کار ما، 5 جلد می‌شود. اما بعد از اتمام کار، تعدادی از دیوان‌های شعر را دید یا به دستش رسیدند که موجب شد برای تذکره، جلد دیگری به عنوان ذیل تذکره بنویسد و آن دیوان‌های جامانده را در این جلد معرفی کند.

بیگ‌باباپور همچنین گفت: علاوه بر آماده‌سازی این مجلد تذکره «خلاصةالاشعار و زبدةالافکار»، نسخه تصحیح‌‌شده تذکره‌ «اختر تابان» را در دست آماده‌سازی و چاپ داریم که تذکره‌ای درباره شاعران زن در هند است.

کد N320519

وبگردی