آفتاب

استقبال مالزی و اندونزی از محصولات ایرانی در نمایشگاه صنایع کوچک

استقبال مالزی و اندونزی از محصولات ایرانی در نمایشگاه صنایع کوچک

کوالالامپور – ایرنا – تولیدکنندگان ایرانی شرکت کننده در هفدهمین نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط مالزی از استقبال مالزیایی ها و اندونزیایی ها از محصولات غذایی ایران در این نمایشگاه ابراز رضایت کردند.

به گزارش ایرنا، این نمایشگاه که روز چهارشنبه با حضور نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی، سید محمدعلی سیدابریشمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدجلال فیروزنیا سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور و غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گشایش یافته بود عصر روز جمعه بکار خود پایان داد.

شرکت های ایرانی 10 غرفه از این نمایشگاه سه روزه را به خود اختصاص دادند و ایران پس از انگلستان بیشترین غرفه این دوره از نمایشگاه سالانه صنایع کوچک و متوسط مالزی را در اختیار داشت.

سه هیات از استان بوشهر به عنوان استان معین، هرمزگان و شیلات سیستان و بلوچستان در این نمایشگاه شرکت داشتند.

شرکت هایی از استان های همدان، قزوین، آذربایجان شرقی و غربی و خوزستان نیز محصولات تولیدی خود را تحت عنوان استان معین بوشهر در این نمایشگاه مالزی عرضه کرده بودند.

محصولات خرما و شیلات شرکت های ایرانی در نمایشگاه هفدهم صنایع کوچک و متوسط مالزی با استقبال واردکنندگان مالزی و اندونزی مواجه شد و مذاکراتی بین دوطرف انجام شد.

تولیدکنندگان آبزی و شیلات سیستان و بلوچستان در حاشیه این نمایشگاه مذاکراتی با ˈعبدالبصیر محمدˈ مدیر عامل سازمان بین المللی اطلاعات بازاریابی و مشاور فنی خدمات برای محصولات شیلات در منطقه آسیا و اقیانوسیه و برخی واردکنندگان مالزی انجام دادند.

عبدالبصیر محمد، محصولات دریایی ایران را از نظر طعم و کیفیت بی نظیر دانست و گفت که جنوب شرق آسیا نیازمند محصولات دریایی ایران است و با برنامه ریزی مناسب می توان بازار مناسبی برای این محصولات در این منطقه جهان ایجاد کرد.

برخی از غرفه داران ایرانی حاضر در این نمایشگاه نیز با بی ارتباط دانستن موضوع این نمایشگاه که مختص محصولات صنعتی بود با فرآورده های عرضه شده توسط شرکت های ایرانی، اعلام کردند کسانی که از این نمایشگاه دیدن می کردند هدفشان جستجو برای محصولات صنعتی بود و کمتر به مواد غذایی توجه داشتند.

این غرفه داران از اینکه چنین فرصتی به آنها داده شده است تا بتوانند محصولات خود را در نمایشگاهی در مالزی عرضه کنند ابراز رضایت کردند و گفتند این نمایشگاه باعث کسب تجربه برای حضور در سایر نمایشگاه های مالزی در آینده شد.

برخی از تولیدکنندگان ایرانی حاضر در این نمایشگاه همچنین مالزی و اندونزی را بازار مناسبی برای محصولات خرما و سایر فرآورده های آن دانستند و تصریح کردند که به رغم اینکه در برخی از کشورها فقط در ماه های خاصی خرما مصرف می شود، اما در مالزی در تمام طول سال نیاز به خرما وجود دارد.

ˈامیر امیری زادهˈ معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن خوب ارزیابی کردن حضور ایرانیان در این نمایشگاه، گفت که هرمزگان در قالب خوشه صنعتی خرما در این نماشگاه شرکت کرده است.

وی گفت که چهار عضو این خوشه محصولات خود را به علاقه مندان مالزیایی و همچنین سایر کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا معرفی کردند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان هرمزگان گفت: با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های موجود در بازارهای داخلی و خارجی روند توسعه ای محصولات خرما در هرمزگان افزایش یافته تا بتوان از توان استان هرمزگان برای صادارت خرما و فرآورده های آن به نحو مطلوب استفاده کرد.

امیری زاده اعلام کرد که شرکت های این استان در نمایشگاه صنایع کوچک مالزی با برخی از تجار مذاکراتی انجام داد و ابراز امیدواری کرد با ادامه این مذاکرات زمینه صادرات بیشتر محصولات خرمای استان هرمزگان به مالزی و سایر کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا فراهم شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان هرمزگان ابراز امیدواری کرد نخستین محموله خرمای استان هرمزگان پیش از ماه مبارک رمضان امسال وارد بازار اندونزی شود.

غرفه داران ایرانی در این دوره از نمایشگاه صنایع کوچک مالزی حضور پررنگی داشتند به طوری که در روز نخست این نمایشگاه غرفه های ایرانی نظر نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی را جذب کرد و وی از این غرفه ها دیدن کرد.

ˈحسین خزانˈ مدیر توسعه صنعتی و توسعه بنگاه های شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر نیز از انجام مذاکرات شرکت های این استان برای صادرات محصولات خرما به مالزی و اندونزی خبر داد.

وی گفت که مذاکرات این شرکت های ایرانی با طرف های مالزی و اندونزی طی دو روز آینده نیز ادامه می یابد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر اعلام کرد که این استان در سال 1392 حدود 14 هزار تن خرما به کشورهای روسیه، اوکراین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند و مالزی صادر کرده است.

براساس برخی آمارها هم اکنون شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر وجود دارد که این میزان اصله نخل سالانه 170 هزار تن خرما تولید می کنند.

خزان گفت که 51 واحد بسته بندی در استان بوشهر با بسته بندی خرماهای تولیدی بسیاری از آن ها را آماده ورود به بازارهای جهانی می کنند.

آساق**د.م**1611
کد N320485

وبگردی