آفتاب
رایزن فرهنگی ایران در مالزی:

پیام امام(ره) مرزهای بین‌المللی را درنوردیده است

پیام امام(ره) مرزهای بین‌المللی را درنوردیده است

رایزن فرهنگی ایران در مالزی در سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: پیام امام خمینی(ره) مرزهای بین‌المللی را درنوردیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان یاران (ایسنا) از مالزی، علی اکبر ضیائی گفت: امام خمینی با توکل به خدا و برای احیای ارزش‌های اسلامی این انقلاب پر برکت را بنیان گذاشت و همین خدا محوری امام بود که سبب شد در مقابل هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نیاورد و ارزش‌های انقلابی او توانست سد عظیم کمونیسم و هجوم گسترده فرهنگی غرب و استکبار را در هم شکند.

وی بیان کرد: او کسی بود که با خدا معامله کرده بود و اثرات این اخلاص را نیز در احیای حرکت‌های اسلامی در شرق و غرب عالم از همان اوان نشأت انقلاب اسلامی تا همین روزهای بیداری اسلامی به خوبی مشاهده می‌کنیم، اما سخن من این است که آیا ما توانسته‌ایم در داخل مرزهای کشورمان نیز همین ارزش‌های امام را نهادینه کنیم؟ منظور من ارگان‌های دولتی و رسمی دینی و فرهنگی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد نخبگان ما در حوزه و دانشگاه هیچکدام نتوانسته‌اند حق مطلب را ادا کنند وگرنه همین مبحث مترقی نظام سیاسی اسلام یعنی ولایت فقیه باید جایگاه خود را در میان سطوح مختلف مردمی به گونه‌ای باز می‌کرد که هرگز دچار خدشه نگردد و باید به گونه‌ای این نظریه را نهادینه می‌کردیم که بتواند در جریان‌های سیاسی معاصر در جهان اسلامی از شیعی و سنی تأثیر گذار باشد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد امام به وظیفه خویش خوب عمل کرد و آن چیزی را که از فقه مترقی شیعه باید معرفی می‌کرد به مردم ما و جهان کنونی شناسانده است، اما چرا فاصله ما فرزندان انقلاب با روح ارزش‌های امام این اندازه زیاد شده است و تنها همت ما این شده است که هر ساله یک روز را به نام سالگرد امام مطرح نماییم و در مناقب آن شخصیت عظیم سخن بگوییم و خوشحال باشیم که تصویر آن حضرت در بالای سر ما در اتاق کارمان نصب شده است و همین و بس.

ضیائی گفت: این سؤال مطرح است که چرا نسل‌های بعد از انقلاب با همین کتاب صحیفه نور بیگانه هستند و کمتر به سخنان گهربار آن شخصیت بی نظیر تاریخ مراجعه می‌نمایند؟ این همان کوتاهی ما در تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی است و در این زمینه هم حوزه و هم دانشگاه باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: ما آن گونه که سزاوار است امام خمینی را نشناخته‌ایم، زمانی که امام رحلت کردند قرار شد درباره امام و فسلفه اسلامی چیزی بنگارم و با تعدادی از شاگردان و دوستان امام مصاحبه‌هائی انجام دادم و از آنان خواستم تا درباره خدمات امام به فلسفه اسلامی بویژه پس از انقلاب اسلامی سخن بگویند، زیرا می‌دانیم که شرایط در حوزه‌ها قبل از انقلاب با فلسفه چندان خوب نبود و با روی کارآمدن شاگردان امام و آشنایان با مکتب فلسفی امام این رشته علمی در کنار فقه و اصول و غیره در حوزه‌های علمیه رواج بیشتری یافت، اما در هر حال مظلومیت امام حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به گونه‌ای بود که برخی از آقایان با فلسفه و عرفان در دوران حیات امام هم مخالفت می‌کردند.

رایزن فرهنگی ایران خاطرنشان کرد: جالب است که برخی حتی به من به عنوان یک نویسنده جوان خرده می‌گرفتند و می‌گفتند چرا برای امام فضیلت تراشی می‌کنید و امام یک عارف، سیاستمدار، و فقیه سرشناس می‌باشد، اما نمی‌توان او را در رده فیلسوفان مشهور دانست. آن وقت که تنها تعداد اندکی از آثار امام منتشر شده بود سخنان فسلفی امام به اندازه‌ای گویای اندیشه عمیق آن متفکر بود که هرگز نمی‌توانستم امام را یک فیلسوف نامدار ندانم.

وی در ادامه با اشاره به خاطره‌ای گفت: همان موقع یکی از شاگردان امام خاطره‌ای را نقل کرد که روزی در دوران مرحوم آیت الله بروجردی گروهی از فلاسفه مشهور انگلستان به ایران آمده و به دانشگاه‌های مختلف رفته بودند تا پاسخ خود را به چند سؤال فلسفی غامض به دست آورند و وقتی از یافتن پاسخ ناامید می‌شوند خدمت مرحوم بروجردی ‌می‌رسند و از ایشان درخواست کمک می‌کنند. مرحوم بروجردی دستور می‌دهد تا به سراغ حاج آقا روح الله بروند و امام در یک اتاق که مخصوص میهمانان خاص مرحوم برجردی بود چند ساعتی به بحث با آن فیلسوفان می‌نشیند و وقتی آنان پاسخ همه سؤالات خود را از امام می‌شنوند به ایشان می‌گویند که بهتر است کرسی درس فلسفه را در دانشگاه‌های انگلستان داشته باشند و در آنجا دانشجویان از این دریای علمی بیشتر استفاده خواهند کرد، امام خمینی به عنوان فرزند حوزه و فقه سنتی هرگز راضی نشدند تا کشورشان را برای تدریس ترک کنند و دست رد بر سینه آنان زدند.

وی در خاتمه افزود: سخن من این است که چرا ما باید بنشینیم و ببینیم که چند فیلسوف انگلیسی و فرانسوی از مناقب علمی امام تعریف و تمجید کنند و بعد ما به ابعاد فلسفی امام ایمان بیاوریم و روی آنها کار کنیم، مگر ما فرزندان انقلاب به آرمان‌های امام ایمان نداریم؟ ما نسل انقلاب کم کاری داشته‌ایم و باید اعتراف کنیم که حق مطلب را ادا نکرده‌ایم، اما فراموش نکنیم که آرمان‌های امام چه بخواهیم و چه نخواهیم به جهان اطراف ما رسوخ پیدا کرده است و هر روز عقلانیت انقلاب اسلامی به همت اخلاص و دین باوری و خدا باوری امام سراسر جهان را فرا گرفته است، حال بیاییم تا ما نسل انقلاب از این کاروانی که خودمان در ایجاد آن تحت رهبری‌های امام راحل نقش ولو جزئی داشته‌ایم، عقب نمانیم.

انتهای پیام

کد N320081

وبگردی