آفتاب

برگزاری نشست گروه 7 همراه با تهدید روسیه

برگزاری نشست گروه 7 همراه با تهدید روسیه

آمریکا و متحدانش نشست "گروه هفت" را برای نخستین بار طی 17 سال اخیر بدون حضور روسیه تشکیل دادند و ضمن محکوم کردن اقدامات مسکو در اوکراین، تهدید کردند صورتی که ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه به بازگرداندن ثبات در اوکراین کمک نکند، تحریم‌های شدیدتری علیه مسکو اعمال کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این نشست که به جای استراحتگاه سوچی در دریای سیاه،‌ در بروکسل برگزار شد، رهبران غرب و ژاپن در اظهاراتی شدید‌اللحن از اقدامات روسیه انتقاد کردند.

آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و کانادا در بیانیه مشترکی تاکید کردند: ما متحد شده‌ایم تا نقض مستمر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین از سوی روسیه را محکوم کنیم. تصرف غیرقانونی کریمه از سوی روسیه و اقدامات این کشور برای بی‌ثبات کردن شرق اوکراین غیرقابل قبول هستند و بایستی متوقف شوند.

همچنین باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در این نشست تاکید کرد که اقتصاد روسیه پیش از این دچار مشکل شده و اگر پوتین رویکرد خود را تغییر ندهد این اقتصاد بیشتر متزلزل خواهد شد.

اوباما تاکید کرد: اگر اقدامات تحریک آمیز روسیه ادامه یابد، از بحث‌های ما مشخص است که گروه هفت برای اعمال هزینه‌های بیشتر علیه روسیه آماده است.

پوتین قراراست امروز (جمعه) در فرانسه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در حاشیه هفتادمین سالگرد ورود نیروهای متفق به فرانسه دیدار کند و این در حالی است که وی از این تهدیدها متعجب نشده است.

پوتین در پاسخ به سوالی در خصوص نظر وی مبنی بر عدم دعوت به حضور در نشست گروه هفت برای نخستین بار از زمان پیوستن روسیه به این باشگاه در سال 1997 گفت: امیدوارم به آن‌ها خوش بگذرد!

بعید به نظر می‌رسد که اوباما و پوتین در فرانسه با یکدیگر مذاکره کنند.

اوباما همچنین در نشست گروه هفت افزود: در صورتی که فرصتی برای مذاکره داشته باشیم، من همان پیغام را که در طول این بحران به پوتین اعلام کرده‌ام را تکرار خواهم کرد.

در حالی که پوتین در نشست گروه هفت حضور نداشت، رهبران این گروه به طور علنی یا غیر علنی اقدامات روسیه در چندین زمینه از جمله سوریه و سیاست انرژی این کشور را محکوم کردند.

اعضای این گروه با اشاره به بحران سوریه تصمیم روسیه و چین را برای وتو کردن پیش نویس قطعنامه سازمان ملل در‌خصوص جنایاتی که طی بحران سوریه انجام شده بود محکوم کردند.

این گروه همچنین درخصوص سیاست انرژی روسیه تاکید کرد که این کشور از انرژی به عنوان یک سلاح استفاده کرده که منجر به ایجاد مشکلاتی شده است.

در بیانیه گروه هفت آمده است: استفاده از منابع انرژی به عنوان وسیله‌ای برای فشار سیاسی یا تهدیدی برای امنیت غیرقابل قبول است.

روسیه حدود یک سوم از نیازهای نفت و گاز قاره اروپا را برآورده می‌کند و این کشور تهدید کرده که ارسال منابع انرژی به اوکراین را در صورتی که این کشور بدهی‌های خود را تسویه نکند متوقف خواهد کرد.

این در حالی است که به رغم تلاش‌ گروه هفت برای ارائه یک جبهه متحد علیه تصرف کریمه از سوی روسیه و حمایت مسکو از اقدامات در شرق اوکراین، ضعف‌هایی در اتحاد این گروه وجود دارد.

فرانسه که از سوی آمریکا تحت فشار بود تا قرارداد خود برای فروش دو کشتی جنگی میسترال به روسیه را لغو کند،‌ ظاهرا در این درگیری‌های لفظی پیروز شد و اوباما اظهار کرد که این قرارداد به رغم اعتراضات وی پابرجا خواهد بود.

مرکل در این نشست با حمایت از تصمیم فرانسه تاکید کرد که از آنجایی که اتحادیه اروپا هنوز برای اعمال تحریم‌های اقتصادی شدیدتر علیه روسیه آمادگی ندارد، دلیلی برای لغو این قرارداد از سوی فرانسه وجود ندارد.

ژاپن که به لحاظ جغرافیایی تمایل کمتری به مداخله در امور اوکراین دارد لحن آشتی جویانه‌ای در این نشست به خود گرفت و گفت که مذاکره با روسیه بهترین گزینه است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در نشست گروه هفت تاکید کرد: من از روسیه می‌خواهم در خصوص مسائل مختلف جامعه بین الملل به طور سازنده‌ای مشارکت کند. این همان چیزی است که جهان خواستار آن است، من امیدوارم به منظور پایان به این بحران مذاکره با پوتین ادامه یابد.

رهبران اتحادیه اروپا تاکید کردند که اقدامات روسیه را طی هفته‌های آتی به دقت نظارت خواهند کرد و در یک نشست سران که قرار است اواخر ماه ژوئیه برگزار شود درخصوص اعمال اقدامات بیشتر تصمیم گیری خواهند کرد.

هرمان وان رامپوی، رئیس شورای اروپا گفت: اگر شرایط ایجاب کند ما آماده خواهیم بود تا تحریم‌های شدیدتری اعمال کنیم و اقدامات دیگری را نیز در نظر بگیریم.

وی افزود: شورای اروپا شرایط را تا پایان ژوئیه بررسی خواهد کرد و دو روز دیگر در فرانسه رهبران گروه هفت، تک تک این پیام را به رئیس جمهوری روسیه اطلاع می‌دهند.

انتهای پیام

کد N320056

وبگردی