آفتاب

دادگاه پاکستان دستور درج شکایت علیه مدیر سابق سازمان سیا را صادر کرد

دادگاه پاکستان دستور درج شکایت علیه مدیر سابق سازمان سیا را صادر کرد

اسلام آباد - ایرنا - دادگاه پایتخت پاکستان روز پنجشنبه دستور داد تا شکایتی علیه مدیر سابق دفتر منطقه ای سازمان جاسوسی آمریکا در اسلام آباد در ارتباط با کشته شدن غیرنظامیان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی ثبت شود.

به گزارش ایرنا، رسانه های پاکستان گزارش دادند: این حکم توسط قاضی ˈشوکت عزیز صدیقیˈ رییس دادگاه شهر اسلام آباد که مسوولیت رسیدگی به دادخواست در خصوص کشته شدن اعضای خانواده ˈکریم خانˈ یک فعال صلح پاکستانی در جریان حمله پهپادهای جاسوسی آمریکا در منطقه قبیله ای ˈوزیرستان شمالیˈ در شمال غرب پاکستان در سال 2009 دارد، صادر شد.

در این گزارش آمده؛ کریم خان در سال 2010 دادخواستی را جهت ثبت شکایت علیه ˈجاناتان بانکˈ مدیر وقت دفتر منطقه ای سازمان سیا در اسلام آباد به پلیس پاکستان ارائه کرد اما مقامات پلیس این کشور از پیگیری این دادخواست خودداری کردند.

این فعال صلح پاکستانی و معترض به تهاجم پهپادهای جاسوسی آمریکا در دادخواست خود؛ جاناتان بانک را مسوول کشته شدن پسر و برادرش در جریان حمله آذر 1388 (دسامبر 2009) هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی دانسته است.

وی افزود: مدیر سابق دفتر سازمان سیای آمریکا در اسلام آباد با جمع آوری اطلاعات اشتباه از عوامل محلی باعث شد تا هواپیماهای بدون سرنشین هدف گمراه کننده داشته و باعث قربانی شدن غیرنظامیان شودند.

منابع خبری پاکستان پیشتر به نقل از گزارش اندیشکده آمریکایی بنیاد نوین نوشتند که طی 9 سال اخیر 370 حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مناطق قبایلی پاکستان صورت گرفته و باعث هلاکت یکهزار و 623 نفر شده است.

تجاوز پهپادها به مناطق شمال غرب پاکستان درحالی انجام می شود که سازمان عفو بین الملل، گروه های حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل، گزارش های خود را درباره عواقب منفی حملات هواپیماهای بدون سرنشین ارائه کردند.

آمریکا این حملات را به بهانه مبارزه با تروریست های مستقر درمناطق قبایلی پاکستان همچنان ادامه می دهد.

مقام های دولتی، احزاب سیاسی و مذهبی در پاکستان این حملات را غیرقانونی و ناقض حاکمیت ملی کشورشان می دانند که نتیجه ای جز کشته شدن مردم بی دفاع ندارد و مبارزه با تروریسم از سوی آمریکایی ها ادعایی بیش نیست.

دولت پاکستان درگذشته اعلام کرده بود، از سال 2004میلادی (1383 شمسی) بیش از340 حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا درمناطق قبایلی این کشور ثبت شده است که در جریان این حملات، بیش از سه هزار و 500 نفر جان باخته اند.

آمارها نشان می دهد در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، این حملات افزایش چشمگیری داشته است.

آساق ** ط.ا.ر ** 275 **
کد N319359

وبگردی