آفتاب
ابلاغ پیام تبریک ایران به بشار اسد توسط هیات پارلمانی؛

بروجردی: با انتخابات سوریه، فصل جدیدی در تاریخ این کشور آغاز شده است

بروجردی: با انتخابات سوریه، فصل جدیدی در تاریخ این کشور آغاز شده است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دیدار با بشار اسد، گفت: غرب و‌ آمریکا از برگزاری انتخابات سوریه وحشت‌ داشتند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به دمشق، علاءالدین بروجردی که در راس هیات پارلمانی با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد، ضمن بیان تبریک به بشار اسد جهت انتخاب شدن توسط مردم سوریه، گفت: ما مراتب خرسندی و تبریک مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی و رییس قوه قضاییه را خدمت شما تقدیم می‌کنیم. این پیروزی، پیروزی همه ملت سوریه، ملت ایران و همه کسانی است که در کنار سوریه هستند.

وی افزود: ما وقتی ملاحظه کردیم که در پای برخی صندوق‌ها برخی افراد با خون خود جهت رای دادن انگشت می‌زدند احساس کردیم که این عشق به شما و سرنوشت‌شان چقدر عمیق است.

وی با ارائه گزارشی از بازدیدهای انجام شده توسط هیات پارلمانی ایرانی از برگزاری انتخابات سوریه در حلب و دمشق، گفت: طبق گزارش هیات اعزامی ما به حلب، تکفیری‌ها و دشمنان واقعی مردم سوریه تعدادی افراد را به شهادت رساندند و تیم اعزامی ما مشاهده کرد که فردی که بچه شش ساله‌اش مجروح شده و در بیمارستان بود، فرزند خود را دقایقی جهت رفتن به پای صندوق رای ترک کرد تا بتواند رای دهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «ما در جمهوری اسلامی ایران به چنین ملتی و چنین رییس‌جمهوری افتخار می‌کنیم»، خطاب به بشار اسد گفت: حضور جنابعالی در سخت‌ترین شرایط در کنار مردم موجب این مشارکت شده است. آمریکایی‌ها از انتخابات وحشت داشتند لذا درخواست داشتند که ریاست‌جمهوری شما برای دو سال بدون برگزاری انتخابات قبول داشته باشند ولی تصمیم شما برای برگزاری انتخابات بسیار منطقی و اصولی بود، بی‌شک این امر سرنوشت آینده را تغییر خواهد داد.

وی با اشاره به موضع وزیر خارجه آمریکا در خصوص برگزاری انتخابات سوریه، گفت: این امر نشان می‌دهد که این تحول قدرت آمریکا را نیز منفعل کرده است.

وی این انتخابات را فصل جدیدی در تاریخ سوریه دانست و در عین حال بر ضرورت توجه به امر بازسازی سوریه تاکید کرد و گفت: ما در دوران بازسازی نیز همچنان در کنار کشور و ملت سوریه خواهیم بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: در این مقطع نقش دیپلماسی و کار حقوقی حائز اهمیت است. کسانی که میلیاردها به ملت و کشور سوریه صدمه زدند خود را آنقدر زرنگ می‌دانند که باز هم بخواهند در این دوران نیز در سوریه حضور داشته باشند.

وی در ادامه بر ضرورت اخذ غرامت از دشمنان سوریه تاکید کرد و به برگزاری دو اجلاس دوستان سوریه در تهران اشاره کرد و گفت: در فاصله دو ماهه این دو اجلاس تعداد کشورهای شرکت‌کننده چهار برابر بود. امیدواریم نیازی به اجلاس سوم نداشته باشیم ولی اگر چنین نیازی احساس شد بی‌تردید تعداد بسیار بیشتری از کشورها شرکت‌ خواهند کرد.

وی همچنین درباره مذاکرات اخیر ایران با 1+5 نیز گفت: مذاکرات دکتر ظریف با خانم اشتون در استانبول بسیار قاطع و جدی بود. ظریف به صراحت گفتند که اگر به توافق نرسیم ما سر خانه اول بر خواهیم گشت.

بروجردی با اشاره به دور جدید مذاکرات که به زودی شروع می‌شود، گفت: ما به دنبال مذاکرات برد برد هستیم البته اگر به توافق برسیم از آن‌ها خواسته‌ایم که تحریم‌ها را یکجا بردارند؛ چراکه ما قطع تدریجی تحریم‌ها را قبول نداریم چون قطار هسته‌ای در ایران با سرعت خوبی حرکت می‌کند و اگر به نتیجه نرسیم فعالیت خود را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در روابط اقتصادی ایران و سوریه، گفت: ما این مساله را از طریق ارسال نامه‌ای از مجلس پیگیری خواهیم کرد اما در عین حال این مشکلات در مسائل استراتژیک دو کشور تاثیری ندارد.

انتهای پیام

کد N319349

وبگردی