آفتاب

نخست‌وزیر هند احتمالا ماه سپتامبر با اوباما دیدار می‌کند

نخست‌وزیر هند احتمالا ماه سپتامبر با اوباما دیدار می‌کند

رسانه‌های هندی امروز (پنج‌شنبه) از احتمال سفر نخست‌وزیر جدید کشورشان به آمریکا در ماه سپتامبر و دیدار و گفت‌وگو با باراک اوباما خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نارندرا مودی، نخست‌وزیر جدید هند در انتخابات سراسری ماه گذشته توانست با کسب اکثریت آرا حزب حاکم کنگره را شکست دهد و پس از سی سال حزب ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا را با کسب اکثریت آرا روی قدرت بیاورد.

روزنامه تایمز آو ایندیا و هندوستان تایمز گزارش دادند، مودی دعوت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به واشنگتن را پذیرفته است. با این حال هنوز دولت هند و یا سفارت آمریکا رسما در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند.

دو کشور مایل به افزایش همکاری‌های امنیتی و اقتصادی هستند و دولت اوباما در نظر دارد تا تجارت سالانه با دهلی‌نو را به 500 میلیارد دلار برساند. انتظار می‌رود مودی 63 ساله در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با اوباما دیدار کند.

مودی که پیشتر سر وزیر ایالت گجرات بود، پیشتر به دلیل وقوع درگیری‌های قومی در این ایالت غرب هند در سال 2002 آمریکا وی را ممنوع الورود کرده بود. در جریان درگیری‌های سال 2012، 1000 تن که عمدتا مسلمان بودند، کشته شدند با این حال وی هرگونه اقدام اشتباه را رد کرد.

سفیر آمریکا در هند اوایل سال جاری میلادی با مودی در هند دیدار کرد و در آن زمان به وی اعلام کرد که چنانچه پیروز شود، دعوت‌نامه و روادید آمریکا برای او ارسال خواهد شد.

انتهای پیام

کد N319014

وبگردی