آفتاب

پوتین: گازپروم برای صادرات به چین نیازمند سرمایه گذاری مجدد است

پوتین: گازپروم برای صادرات به چین نیازمند سرمایه گذاری مجدد است

تهران-ایرنا- ˈولادیمیر پوتینˈ، رییس جمهوری روسیه بر لزوم بررسی امکان تقویت شرکت دولتی ˈگازپرومˈ برای اجرای قرارداد 400 میلیارد دلاری صادرات گاز به چین تاکید کرد.

به گزارش رویترز، ˈولادیمیر پوتینˈ، رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در نشستی درباره استراتژی انرژی در ˈآستاراخانˈ از ضرورت بررسی امکان سرمایه گذاری مجدد در شرکت دولتی ˈگازپرومˈ بعد از انعقاد قرارداد 400 میلیارد دلاری گازی با چین سخن گفت و به طور ضمنی از امکان بهره برداری از ذخایر ارزی و طلای روسیه برای تقویت گازپروم خبر داد.

پکن و مسکو ماه گذشته در جریان نخستین سفر پوتین به چین بعد از روی کار آمدن ˈ شی جین پینگ ˈ همتای چینی وی در سال 2013، این قرارداد کلان گازی را بعد از یک دهه فراز و فرود امضا کردند.

گفته می شود طبق این قرارداد که در شانگهای و در جریان کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد سازی در آسیا (سیکا) امضا شد، شرکت دولتی گازپروم روسیه ظرف 30 سال، 38 میلیارد متر مکعب گاز به اقتصاد در حال رشد چین تزریق خواهد کرد.

دولت های روسیه و چین طی یک سال اخیر شش توافقنامه در زمینه انرژی امضا کردند. بخش خصوصی دو کشور نیز بیش از 20 توافقنامه در این زمینه به امضا رساندند.

دو طرف همچنین چندین توافقنامه در زمینه طرحهای استراتژیک امضا کرده و به تشکیل ائتلاف در زمینه انرژی نزدیک تر شده اند.

به نوشته رویترز، روسیه قصد دارد 55 میلیارد دلار برای توسعه خطوط لوله انتقال گاز به چین سرمایه گذاری کند و گازپروم اعلام کرده است که چین 25 میلیارد دلار به عنوان پیش پرداخت به مسکو خواهد داد.

در حال حاضر اروپا مشتری اصلی گازپروم است و قاره سبز یک سوم گاز مورد نیاز خود را از مسکو تامین می کند که نیمی از آن از طریق خطوط لوله واقع در خاک اوکراین به اروپا می رسد.

رسانام**9330**536
کد N318804

وبگردی