آفتاب

اتحادیه اروپا انتخابات سوریه را غیرمشروع خواند

اتحادیه اروپا انتخابات سوریه را غیرمشروع خواند

تسنیم نوشت:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اتحادیه اروپا درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه که روز گذشته در این کشور برگزار شد بیانیه‌ای صادر کرد.
اتحادیه اروپا در این بیانیه انتخابات روز گذشته سوریه را غیر مشروع خوانده و از دولت سوریه خواسته است تا گفت‌وگوهای واقعی را در پیش گیرد.
بیانیه اتحادیه اروپا درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه به شرح زیر است:
انتخابات تاریخ 3 ژوئن را نمی توان یک رای گیری دموکراتیک واقعی تلقی کرد؛‌ یک قانون انتخاباتی ناقص یک سری شرایط هویتی را تحمیل کرده است که این الزامات بیشتر مردم سوریه که در حال زندگی در مناطقی تحت کنترل مخالفان در این کشور هستند را از توانایی رای دادن محروم می کند؛ این قانون همچنین نامزدهای مخالف تبعیدی را از مخالفت با رئیس جمهور بشار اسد باز می دارد و دسترسی به منابع جایگزین اطلاعات انتخاباتی را مسدود می سازد.
«اخضر ابراهیمی» نماینده ویژه سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب (در امور سوریه) برگزاری چنین انتخاباتی را در کشوری که در میان یک جنگ داخلی به سر می برد، مورد انتقاد قرار داده است و به اسد تاکید دارد تا از تلاش برای انتخاب مجدد (توسط مردم سوریه به عنوان رئیس جمهور) خودداری کند زیرا چنین کاری پروسه سیاسی را که با ژنو یک آغاز شده است، به خطر می اندازد.
در ادامه این بیانیه بدون اشاره به حمایت غرب از شورشیان سوری و تلاش برای ناآرام کردن سوریه و با ادعای اینکه نظام سوریه به عملیات های نظامی که به مرگ بیش از 150 هزار نفر و آوارگی 6.5 میلیون نفر و بر جای گذاشتن 2.5 پناهنده شده ادامه داده، آمده است که هر انتخاباتی در سوریه باید در چارچوب یک پروسه سیاسی واقعی که مورد توافق جامعه بین المللی است، برگزار شود.
در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا انتخابات سوریه را غیرقانونی و عاملی برای تضعیف تلاش های سیاسی به منظور یافتن راه حلی جهت پایان بخشیدن به درگیری های وحشتناک در سوریه می داند.
اتحادیه اروپا در پایان بیانه خود از نظام سوریه خواسته است تا بار دیگر در مذاکرات سیاسی واقعی که شرایطی را برای ابراز انتظارات واقعی مردم سوریه فراهم می کند، شرکت کند.
چنین بیانیه ای از سوی اتحادیه اروپا در شرایطی منتشر شده است که مردم سوریه با مشارکت بالا پای صندوق های رای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور حاضر شدند.

5252

کد N318668

وبگردی