آفتاب
مقام پارلمان نیجریه در گفتگو با مهر:

بوکو حرام پایگاهی در بین مردم ندارد/ نجات دختران ربوده شده اولویت اصلی دولت نیجریه

بوکو حرام پایگاهی در بین مردم ندارد/ نجات دختران ربوده شده اولویت اصلی دولت نیجریه

معاون رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان نیجریه با اشاره به تلاش های دولت و ارتش این کشور برای نجات دانش آموزان دختر ربوده شده توسط بوکو حرام گفت حل مسالمت آمیز بحران شبه نظامیان در دستور کار ابوجا است.

 "آوالو داهیرو صالح" معاون رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان نیجریه در تشریح چالش های پیش روی دولت نیجریه برای مقابله با تروریست ها به خبرنگار مهر گفت: فعالیت گروه تروریستی بوکو حرام در نیجریه مشکلاتی را برای امنیت کشور به وجود  آورده است. تجهیزات و سلاح های این تروریست ها نشان می دهد که آنها از سوی گروه هایی در خارج از نیجریه حمایت می شوند. واقعیت این است که بوکو حرام جایگاهی در بین مردم و جامعه نیجریه ندارد و این مسئله کار مبارزه با آنها را برای ما آسانتر می کند.

به اعتقاد صالح به دلیل رویگردانی مردم نیجریه از بوکو حرام به راحتی می توان تروریست ها را شناسایی کرد و سپس با ارزیابی شرایط موجود به بررسی راه های مبارزه با آنها پرداخت. اما این مراحل زمان می برد، زیرا دولت نیجریه مایل است این بحران را از طریق مسالمت آمیز حل کرده و از ریخته شدن خون های بیشتر جلوگیری کند.

معاون رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان نیجریه در ادامه یادآور شد: هدف دولت نیجریه حفظ امنیت غیرنظامیان و جلوگیری از حملات تروریستی علیه مردم است. در پاسخ به ادعاهایی که ارتش نیجریه را در مقابله با بوکو حرام ناتوان می دانند باید گفت یک ارتش منظم در حالی می تواند با حملات نظامی مقابله کند که توسط یک ارتش شناخته شده انجام گیرد، اما بوکو حرام گروهی از شبه نظامیان هستند که به اشکال مختلف در آمده و چهره مشخصی ندارند.

وی افزود: آنها به شکل مردم عادی به اماکن عمومی و مراکز تجاری وارد شده و آنجا را مورد حمله قرار می دهند. بنا بر این برای مقابله با بوکو حرام باید ابتدا بدانیم آنها کیستند و پایگاهشان کجا است. در عین حال ارتش نیز به وظایف خود عمل می کند و فعالیت هایی دارد که به دلایل امنیتی نمی توان از آن پرده برداشت.

صالح اظهار داشت: در حال حاضر اقدامات دولت و ارتش موجب شده شبه نظامیان بوکو حرام به مناطق خارج از شهر ها و به جنگل ها پناه ببرند و این موفقیتی در راستای مقابله با تروریسم محسوب می شود. روند خارج کردن تروریست ها از مناطق شهری همچنان از سوی دولت نیجریه دنبال می شود.

وی در پایان با اشاره به تلاش دولت نیجریه برای نجات دانش آموزان دختر ربوده شده توسط بوکو حرام تاکید کرد: این مسئله حساسیت خاصی دارد و بازگرداندن این افراد به خانواده هایشان از اولویت های اصلی دولت است. دولت نیجریه می تواند به تنهایی این بحران را حل کند اما اگر این روند قدری به طول می انجامد به این خاطر نیست که دولت اهتمامی در این راستا ندارد بلکه می خواهد به شکل مسالمت آمیز و خونریزی کمتر اقدام به این کار کند.

کد N318048

وبگردی