آفتاب

مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در لبنان برگزار شد

مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در لبنان برگزار شد

بیروت – ایرنا – مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این مراسم به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در « قصر یونسکو» برگزار شد و مورد استقبال گسترده مردمی و شخصیت های لبنانی و فلسطینی و سفرا و نمایندگان سیاسی و وابستگان نظامی کشورهای مختلف قرار گرفت.

در این مراسم شخصیت های سیاسی، فرهنگی ، مذهبی همه طوایف لبنان، نظامی ، دیپلماتیک، حزبی ، ملی ، اجتماعی و رسانه ای از جمله شیخ « نعیم قاسم » معاون دبیرکل حزب الله، شیخ « ماهرحمود» ازعلمای برجسته اهل سنت لبنان ، پدر « سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و جمعی از نمایندگان کنونی مجلس و وزیران سابق شرکت کردند.

فرستادگان « نبیه بری» رییس مجلس ، « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب، « امیل لحود» رییس جمهور اسبق، شیخ « محمد رشید قبانی» مفتی کل ، شیخ «نعیم حسن» شیخ عقل طایفه دروزی، « جان قهوجی» فرمانده ارتش، « آرام اول کشیشیان» رهبر ارامنه و نماینده مدیرکل امنیت عمومی لبنان هم در این مراسم شرکت کردند.

آیت الله « محسن اراکی» دبیرکل مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی که سرگرم دیداری از لبنان است، در این مراسم حاضر شد.

ایرانیان مقیم لبنان و کارکنان سازمان ها و موسسات ایرانی فعال در لبنان نیز در این مراسم شرکت کردند.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سپس سرودهای ملی ایران و لبنان نواخته شد و درادامه فیلمی کوتاه از زندگی حضرت امام خمینی(ره) پخش شد.

در ادامه مراسم ،« غضنفر رکن آبادی » سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان طی سخنانی گفت : 25 سال است که مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) برگزار می شود و امسال نیز دولت جمهوری اسلامی ایران در سایه رهبری حکیمانه حضرت امام سید علی خامنه ای و ریاست جمهوری دکتر « حسن روحانی» و با تکیه بر ملت مقتدر خود این مراسم را برگزار کرد.

وی گفت که دولت مستقل و آزاد ایران که دارای رویکردی بلند و درخشان و دیدگاهی واضح برای حل مسائل پیچیده بین المللی است، آماده همکاری و گفت وگو در همه زمینه ها است.

رکن آبادی افزود: جمهوری اسلامی ایران در کنار جبهه مستضعفان جهان و ملت های آزاده از جمله ملت مقاوم فلسطین و ملت ، دولت و مقاومت لبنان در رویارویی با دشمن صهیونیستی ایستاده است.

وی اضافه کرد: امروز پیام جمهوری اسلامی ایران برای همه جهان روشن است و آن پیام محبت و صلح ، گفت وگو ، اقامه عدل در جهان و مخالفت با هرگونه سلطه گری، اشغالگری است.

رکن آبادی که ماموریت دیپلماتیکش در لبنان پایان یافته است در خاتمه سخنان خود از ملت و دولت لبنان خداحافظی کرد.



** پیام آرام اول کشیشیان

در ادامه مراسم « کیغام خاچاریان» پیام « آرام اول کشیشیان» رهبر ارامنه را قرائت کرد.

در این پیام آمده است که تاریخ شاهد موفقیت ها و پیروزهای بزرگ است که مردم با ایمان و دارای رویکردهای خارق العاده خلق کرده اند و اکنون در مراسم مردی بزرگ همچون امام خمینی (ره) شرکت کرده ایم.

« 35 سال از انقلاب اسلامی در ایران می گذرد اما همچنان امام خمینی حاضر و ناظر هستند و انقلاب تاریخی او مولودی بزرگ به نام جمهوری اسلامی ایران داشت».

در ادامه این پیام با بیان اینکه « جمهوری اسلامی ، میراث امام خمینی و پیام انقلاب اسلامی است »، آمده است که « نمی توان یک کشورپاک و سالم بنا کرد مگر اینکه بر اصول اساسی اخلاق تکیه کرد و ما اطمینان کامل داریم که پیام انقلام اسلامی به رهبری امام خمینی بازگشت جامعه ما به ارزش های انسانی و معنوی بود.

آرام اول کشیشیان در این پیام تاکید کرده است: ملت ارامنه که ریشه در تاریخ ایران دارد و با دویست هزار جمعیت در سه مرکز مذهبی در تهران، اصفهان وتبریز در سایه دولت اسلامی ایران زندگی می کند.

« خوشحال می شوم که در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی اعلام کنم که ارامنه در ایران اسلامی با انسجام و آرامش در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند و امروز مشارکتی کامل و فعال و در مجلس شورای اسلامی دو نماینده دارند».

در بخش دیگری از این پیام آمده است: ارامنه ایران نقشی فعال در شکوفایی اقتصادی و امور فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران دارند.



** معاون دبیرکل حزب الله: امام خمینی مصداق واقعی نام « روح الله»است

شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به صفات و ویژگی های بزرگ فقهی، علمی، سیاسی ،عرفانی ، شجاعت، اسلام شناسی و خداترسی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که حضرت امام خمینی (ره) و ولی فقیه زمان مصداق واقعی نام خودشان « روح الله» هستند.

شیخ نعیم قاسم با بیان این که حضرت امام در طول زندگی پربارشان به موفقیت های بزرگی دست یافتند، گفت یکی از مهمترین این موفقیت ها، کمک به بروز اسلام اصیل و ناب محمدی بود که پاسخگوی نیازهای زمان و زندگی عصر کنونی است.

سخنرانی معاون دبیرکل حزب الله در یک خبر جداگانه روی خروجی ایرنا قرار دارد.



** امام خمینی الگوی جهانی

در ادامه این مراسم شیخ « ماهر حمود» از علمای برجسته اهل سنت لبنان و امام جمعه و جماعت مسجد القدس شهر صیدا در جنوب لبنان با اشاره به موفقیت هایی که حضرت امام خمینی برای جهان اسلام و عرب به ارمغان آوردند و از جمله تاثیرات اندیشه ایشان در میان مردم لبنان ، گفت: اگر شیعه از رهبری امام خمینی برخوردار شد، اهل سنت هم منتظر است تا رهبری همچون خمینی امور آنها را سازماندهی کند.

وی از امام خمینی به عنوان الگویی جهانی یاد و تاکید کرد که ایشان قطب نمای جهان اسلام و عرب را از مسیر اشتباه برگرداندند و به سوی قدس شریف اولین قبله مسلمانان تنظیم کردند.

شیخ حمود همچنین با حمایت از مقاومت ضد صهیونیستی و رویارویی مقاومت با تروریست های تکفیری ابراز امیدواری کرد که محور مقاومت در سوریه به پیروزی برسد و بحران این کشور بزودی حل شود.

این عالم برجسته اهل تسنن لبنان از تصمیم دولت لبنان برای تحت فشار قرار دادن پناهجویان سوری انتقاد کرد و گفت که این تصمیم سیاسی بود تا سوری های مقیم لبنان نتوانند در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت کنند.

وی از « مروان شربل» وزیر سابق کشور لبنان که در مراسم حاضر بود ، سئوال کرد که آیا اگر همچنان وزیر کشور بودید، چنین دستور می دادید؟



** پیام رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان

به گزارش ایرنا در ادامه مراسم ، شیخ « احمد قبلان» مفتی جعفری ممتاز پیام شیخ عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان به مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) را قرائت کرد.

در این پیام با تجلیل از تلاش ها و دوراندیشی حضرت امام خمینی (ره) که به ایران نقشی بزرگ برای حفظ قدس شریف داد، با اظهار تاسف از اقدامات برخی کشورهای عربی ، آمده است که امام خمینی اندیشه نابودی همیشگی اسراییل را مطرح کردند که مقاومت لبنان و فلسطین به نیابت همه عرب ها تحقق آن را برعهده دارند.

در بخش دیگری از این پیام از « در مقاومت» به عنوان میراِث گران بهای امام خمینی یاد شده است.



** پیام رییس مجلس لبنان

پایان بخش این مراسم قرائت پیام « نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان و رییس جنبش امل شیعی لبنان بود که « ایوب حمید» آن را قرائت کرد.

در این پیام آمده است که با مرور سالها و رسیدن سالگردهای ارتحال رهبر انقلاب مستضعفان جهان و انقلاب اسلامی ایران و موسس جمهوری اسلامی ایران امام روح الله الموسوی الخمینی، حزن و غم از دست دادن این راد مرد که خسارتی بزرگ بود، ما را می آزارد.

رییس مجلس لبنان با اشاره به ویژگی های امام خمینی و تاثیراتی که در جهان ، منطقه و لبنان و فلسطین داشته است، گفت: ایران امروز به فضل تمسک به اصول انقلاب خمینی و رهبری رشید و حکیمانه امام القائد سید علی خامنه ای و تلاش ریاست جمهوری و ریاست مجلس شورای اسلامی و دیگران به حیات خود ادامه می دهد و به پیروزی دست می یابد.

در پیام نبیه بری تصریح شده است: ایران توانسته است از تحریم های ظالمانه عبور کند، به پیشرفت های چشمگیری در حوزه های صنعتی و ابتکارات علمی درخدمت انسان دست یابد ، قدرت نظامی خود را برای حمایت از انقلاب و موفقیت ها تقویت کند و به حمایت از مقاومت و آزادسازی لبنان و فلسطین و همه قضیه های حق ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرده است که این موفقیت ها در حالی بوده که دشمنان انقلاب برای مشوش کردن چهره آن و تقویت این ادعا که ایران اسلامی بزرگترین خطر برای ثبات منطقه و ملت های آن است اما چشم خود را بر روی اسراییل دشمن امت عربی واسلامی بسته است.

نبیه بری تصریح کرده است که ایران اسلامی برغم همه فشارها و مشکلات از حمایت مقاومت فلسطین در رویارویی با دشمن صهیونیستی، کمک به لبنان و ملت و مقاومت و بازسازی آن کوتاهی نکرده است و امروز هم در کنار سوریه که جنگی ظالمانه بر آن تحمیل شده ، ایستاده است.

رییس مجلس لبنان در بخش پایانی پیام خود به مسائل داخلی لبنان از جمله چالش های فراروی ان مانند خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری اشاره کرده و تاکید کرده است: تمایل زیادی برای انتخاب رییس جمهوری جدید داریم.

خاورم ** 1324
کد N317913

وبگردی