آفتاب
گزارش ایسنا از دانشگاه جامع دمشق

آمادگی دانشجویان سوری برای بازسازی کشورشان

آمادگی دانشجویان سوری برای بازسازی کشورشان

در حالی که جنگ سه ساله در سوریه جان هزاران نفر را گرفته و آسیب شدیدی به زیرساخت‌های سوریه وارد کرده است، دانشجویان سوری امیدوار به بازسازی کشورشان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به دمشق، دانشکده معماری که یکی از دانشکده‌های بزرگ دانشگاه جامع این شهر است به‌دنبال تربیت مهندسانی است که به بازسازی سوریه کمک کنند.

استاد یار عابدین، معاون دانشکده معماری به خبرنگار ایسنا گفت: اماکن مسکونی، اداره و آثار باستانی سوریه در سال‌های جنگ آسیب جدی دیده‌اند به خصوص در شهر حلب که آثار باستانی این شهر خسارات جدی دیده‌اند.

او ادامه داد: دانشگاه دمشق برای بازسازی این خرابی‌ها دست به‌کار شده و به تربیت مهندسان مورد نیاز اقدام کرده است. ما علاوه بر پذیرش دانشجو در این دانشکده تاکنون برای 300 مهندس دوره آموزشی بازسازی برگزار کرده‌ایم و از وزارت‌خانه‌های مختلف خواسته‌ایم افرادی را برای آموزش در این زمینه به ما معرفی کنند.

این استاد دانشگاه با بیان این که بازسازی شهرها وظیفه دولت است، خاطرنشان کرد: هدف ما تربیت افرادی است که بعد از پایان بحران سوریه در بازسازی کشور کمک کنند. تاکنون نیز چند پایان‌نامه در مورد بازسازی در مقاطع مختلف تحصیلی داشته‌ایم.

دانشکده معماری دانشگاه جامع دمشق پیش از این بارها مورد حملات خمپاره‌ای قرار گرفته و بیش از 14 نفر در آن کشته شده‌اند.

دکتر تمام فاکوش، رییس دانشکده معماری در این‌باره گفت: تروریست‌ها با حمله به دانشگاه به‌دنبال ایجاد ترس در بین آن‌ها هستند تا آموزش را رها کنند اما دانشجویان دانشگاه را رها نکرده‌اند و به تحصیل خود با انگیزه بیش‌تر ادامه می‌دهند.

فصل امتحانات دانشجویان آغاز شده است اما دانشجویان این دانشگاه علاوه برآن در گفت‌وگوهای انتخاباتی شرکت می‌کنند؛ هرچند برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی در این دانشگاه ممنوع است.

محمد عامر الماردینی، رییس دانشگاه جامع دمشق با بیان این که این دانشگاه حدود 90 هزار دانشجو دارد گفت: برای حضور این افراد 70 صندوق اخذ رای در نظر گرفته شده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره این که آیا کاندیداهای حاضر در انتخابات می‌توانند نظر و آرای دانشجویان را به خود جلب کنند، ادامه داد: در گذشته همه‌پر سی برگزار می‌شد و مردم به نماینده معرفی شده از جانب حزب بعث رای می‌دادند اما در حال حاضر یکی از کاندیداها نماینده حزب کمونیست است و دیگری از سرمایه‌داران سوری که می‌توانند در دانشگاه رای داشته باشند.

این استاد دانشگاه پیش‌بینی کرد که 90 درصد دانشجویان در این انتخابات شرکت کنند.

دانشجویان دانشگاه جامع سوریه بخشی کوچکی از جامعه سوریه هستند که در جنگ داخلی 3 ساله این کشور آسیب دیده‌اند اما با امید به پایان خونریزی‌ها درصدد بازسازی کشوری هستند که آتش تعصب، افراطی‌گری و دخالت خارجی آن را خاکستر کرد.

گزارش از داود حاجبیان

انتهای پیام

کد N317606

وبگردی