آفتاب
یک مقام پارلمان نیجریه در گفتگو با مهر:

معارضان ناچارند با دولت سوریه کنار بیایند/ گام مهم مردم برای بازگرداندن آرامش به کشور

معارضان ناچارند با دولت سوریه کنار بیایند/ گام مهم مردم برای بازگرداندن آرامش به کشور

معاون رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان نیجریه انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کننده سرنوشت سوریه دانست و گفت معارضان برای نقش آفرینی در آینده این کشور ناچار به کنار گذاشتن سلاح و مذاکره با دولت جدید هستند.

"آوالو داهیرو صالح" معاون رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان نیجریه در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح نقش انتخابات ریاست جمهوری در حل بحران سوریه پرداخت و گفت: این انتخابات گام مثبتی در راستای حل بحران این کشور به شمار می رود، زیرا راه دموکراتیک و مسالمت آمیز بهترین راه برای پایان دادن به وضعیت کنونی آن است. همه گروه های سیاسی و مردم سوریه باید با به رسمیت شناختن و مشارکت در این انتخابات راه را برای حل بحران هموار کنند.

وی افزود: آنچه که در حال رخ دادن در سوریه است روندی دمکراتیک و قانونی است. به این ترتیب دولتی متکی به آرای مردم و توسط خود آنها انتخاب می شود. این که آیا کشور های غربی نتایج این انتخابات را خواهند پذیرفت یا نه تاثیری در آینده سوریه نخواهد داشت، مسئله مهم این است که مردم سوریه به پای صندوق های رای رفته اند تا دولت مورد حمایت خود را بر سر کار بیاورند.

صالح یادآور شد: در واقع این انتخابات در سوریه، توسط مردم و برای مردم برگزار می شود و نتایج آن هر چه که باشد قابل احترام است. ما از حضور گسترده مردم سوریه در انتخابات خشنود شده و همچنان حمایت خود را از آرای آنها اعلام می کنیم. این حمایت به شکل حمایت های سیاسی و اجتماعی و به رسمیت شناختن نتیجه نهایی انتخابات است.

معاون رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان نیجریه اظهار داشت: هر چند ما شاهد مشکلاتی در سوریه هستیم، بخش هایی از کشور در کنترل مخالفان مسلح است، اما قدر مسلم بدون برقراری دموکراسی که انتخابات نمود آن است نمی توان در کشور صلح به وجود آورد. به همین دلیل کسی نمی تواند در مورد این حقیقت تردید داشته باشد که انتخابات گام مهمی برای بازگرداندن آرامش و ثبات به سوریه است.  

به گفته وی در کنار اکثریتی که راه حل دموکراتیک را انتخاب کرده اند، گروه هایی نیز هستند که به دنبال حل مشکل از طریق رویارویی نظامی هستند، اما این تلاشی است که طی این سال ها به جایی نرسیده و حامیان این گروه ها نیز به بی نتیجه بودن آن پی برده اند. پس اقدامی که می تواند برای این گروه ها مناسب باشد، مذاکره با دولت مورد حمایت مردم سوریه است.

صالح تاکید کرد: در شرایطی که این گروه ها بر نگاه داشتن سلاح های خود اصرار دارند نمی توان به فکر مذاکره و یافتن راهی برای حل بحران بود. پیشنهاد من این است که اگر گروه های مخالف قصد دارند در آینده سوریه نقش داشته باشند، بهتر است سلاح های خود را زمین گذاشته و برای حل اختلافات خود پشت میز مذاکره بنشینند. این تنها راه برای آنها است.

کد N317502

وبگردی