آفتاب

ایران در عملیات مبارزه با مواد مخدر، مستحق اعطای جایزه شناخته شد

ایران در عملیات مبارزه با مواد مخدر، مستحق اعطای جایزه شناخته شد

دوشنبه - ایرنا - جمهوری اسلامی ایران در عملیات منطقه ای مبارزه با مواد مخدر موسوم به «دام جنوبی» که در شهر «لاهور» تاجیکستان برگزار شد، از لحاظ توانایی میزان کشف مواد مخدر، مقام اول را کسب کرد و مستحق اعطای جایزه شناخته شد.

به گزارش روز سه شنبه وابستگی نظامی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، کشورمان در پنج روز برگزاری این عملیات که با مشارکت کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی و همکاری ˈدفتر سازمان ملل متحد برای مقابله با مواد مخدر و جرم برگزار شد، به دلیل آمار بالای کشفیات در میان کشورهای عضو و ناظر مقام اول را کسب کرد.

سرهنگ پاسدار بهزاد رفیعی وابسته نظامی سفارت کشورمان در تاجیکستان در نشستی که در پایان این عملیات منطقه ای به همین منظور در تاجیکستان برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارزشهای دینی، قوانین کشور و مفاد کنوانسیون های جهانی، مقابله با این بلای خانمان سوز را همواره در اولویت قرار داده و در همین راستا همزمان با ادامه اجرای طرح انسداد مرزهای جنوب شرق و شرق کشور، شناسایی و انهدام باندهای قاچاق مواد مخدر را با جدیت تمام پیگیری می کند.

این عملیات از سی ام اردیبهشت تا چهارم خرداد برگزار شد.

رفیعی افزود: در همین راستا در سال 2013 ایران با اجرای افزون بر یک هزار عملیات که 115 مورد آن منجر به درگیری مسلحانه شد، موفق به شناسایی و انهدام دو هزار و 200 باند قاچاق مواد مخدر، کشف 350 محل تولید مواد مخدر و حدود 490 تن مواد مخدر شد.

وی گفت: تحریمهای ظالمانه، محدودیتهای قابل توجهی را به وی‍ژه در تجهیزات مراقبت مرزی برای ما بوجود آورده است.

وابسته نظامی سفارت کشورمان در تاجیکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال تجارب ارزشمند خود در زمینه مبارزه با مواد مخدر به نهادهای مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان است.

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر یک معضل جهانی است، افزود: بنابراین پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر، مسوولیت جهانی بوده و رفع این معضل، نیازمند عزم و اراده جهانی است.

رفیعی گفت: با وجود تلاشهای جامعه جهانی و دولت افغانستان، معضل کشت مواد مخدر از منشا آن همچنان باقی است و علاوه بر این طی 12 سال اخیر که نیروهای غربی در کشور افغانستان حضور دارند، کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافته است.

رفیعی با بیان اینکه کشورهای مجاور افغانستان علاوه بر اینکه دائما در خطر آلوده شدن شهروندانشان به مصرف مواد مخدر هستند، خط مقدم مبارزه با ورود و ترانزیت این مواد بشمار می روند.

سازمان پیمان امنیت دسته جمعی 15 می سال 1992 در تاشکند تاسیس شد و به همین دلیل چند سال نام ˈپیمان تاشکندˈ را داشت. این ائتلاف امنیتی سال 2002 به سازمان امنیت جمعی تغییر نام داد و در حال حاضر علاوه بر روسیه پنج کشور شوروی سابق شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، بلاروس و ارمنستان، عضو این سازمان هستند.

ازبکستان دو سال پیش از این سازمان خارج شد.

آساق**1663**1577
کد N317302

وبگردی