آفتاب

نخست‌وزیر مجارستان در پی خودمختاری مجارهای اوکراین

نخست‌وزیر مجارستان در پی خودمختاری مجارهای اوکراین

یک مقام ارشد اوکراین درخواست نخست‌وزیر مجارستان مبنی بر خودمختاری اقلیتی از مجارها در این کشور را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیشتر ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان خواستار استقلال گروهی از مجارهای مستقر در نواحی غربی اوکراین شده بود، اما دولت کی‌یف اعلام کرد که این اقدام وحدت این کشور شوروی سابق را متزلزل می‌کند.

اوکراین هم‌اکنون به دلیل اقدامات جدایی‌طلبانه شورشیان حامی روسیه در مناطق شرقی اوکراین با تفرقه و جدایی مواجه است.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه با یک روزنامه مجارستانی تاکید کرد: با اقلیت‌های ساکن کشورمان برخورد یکسانی همانند سایر شهروندان می‌شود و از نظر آموزش و اسناد رسمی در این مناطق هیچ تفاوتی قائل نمی‌شویم.

وی گفت: اما خودمختاری فرهنگی بر پایه قومیت در دستور کارمان نیست. ما یک کشور واحد هستیم و لازم است که با واژه خودمختاری بسیار محتاطانه برخورد کنیم.

وی با اشاره درخواست جدید ویکتور اوربان در این باره گفت: شرکای اوکراین باید از اظهارات جنجالی که تنها بازیچه دست روسیه می‌شود، جلوگیری کنند. اگر ما به گروه‌های اقلیت خودمختاری بدهیم اوکراین نه با ثبات می‌شود و نه دموکراتیک و این وضعیت شامل حال مجارها نیز می‌شود. ما به این گروه‌ها تابعیت دوگانه داده‌ایم که حقوق آن‌ها را حفظ می‌کند.

ویکتور اوربان در انتخابات ماه آوریل بار دیگر با کسب اکثریت آرا به عنوان نخست‌وزیر مجارستان انتخاب شد و تاکید کرد که اوکراین باید به 200 هزار مجار ساکن نواحی غربی خودمختاری بدهد.

انتهای پیام

کد N317275

وبگردی