آفتاب

ویکی لیکس نام و تصویر زندانیان مبادله شده گوآنتانامو را افشا کرد

ویکی لیکس نام و تصویر زندانیان مبادله شده گوآنتانامو را افشا کرد

در پی اعلام مبادله یک سرباز آمریکایی پس از حدود ۵ سال اسارت در افغانستان به دست طالبان، با ۵ تن از اعضای این گروه در زندان گوانتانامو؛ سایت ویکی‌لیکس اطلاعات و تصاویری را از این ۵ عضو طالبان منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از العالم، ویکی‌لیکس این تصاویر را با اسامی و توضیحاتی منتشر کرد، ولی با این حال وزارت دفاع آمریکا موضعی در رد یا تأیید این تصاویر و اطلاعات اتخاذ نکرد.

1- "خیرالله سعید والی" از نخستین اعضای طالبان در سال 1994 بود که در دوران حکومت طالبان بر افغانستان وزیر کشور بود. وی در سال 2002 در پاکستان دستگیر شد و به زندان گوانتانامو انتقال یافت. وی در جریان بازجویی‌ها از فعالیتهای افراطی طالبان اظهار بی اطلاعی کرد.

2- "ملا محمد فضل" از فرماندهان طالبان در جریان درگیری‌ها با نیروهای ناتو به فرماندهی آمریکا در سال 2001 بود. وی در جریان حکومت طالبان بر افغانستان، فرمانده ارتش بود. وی در نوامبر سال 2001 پس از تسلیم شدن به "دوستم" فرمانده طایفه ازبکها در افغانستان، دستگیر شد، و پس از آن در دسامبر همان سال به آمریکایی ها تحویل داده شد. وی که به عنوان یکی از مهره های مهم اطلاعاتی طالبان برشمرده می‌شد، از نخستین زندانیانی بود که به گوانتانامو انتقال یافت.

3- "ملا نورالله نوری" در دوره حاکمیت طالبان بر افغانستان، وی حاکم استان بلخ شد و در جنگ طالبان با ناتو در شمال افغانستان مشارکت داشت. وی هم مانند فضل خودش را در سال 2001 به دوستم فرمانده طایفه ازبکهای افغانستان تسلیم کرد و پس از آن به گوانتانامو منتقل شد.

4- "عبدالحق واسق" معاون رئیس اطلاعات طالبان بود. البته برخی گزارشهای اداری حاکی است که واسق گفته است هنگام کمک به آمریکا در شناسایی مسؤولان طالبان دستگیر شد. وی هرگونه ارتباط با باندهای مسلح را تکذیب کرده است.

5- "محمد نبی عمری" مسؤول دوم طالبان در استان بلخ و رئیس ارتباطات طالبان بود. وی به انتقال مخفیانه اعضای القاعده از افغانستان به پاکستان کمک کرد. عمری همچنین گفته است که با یکی از جاسوسان آمریکایی به نام "مارک" برای ردیابی "ملاعمر" سرکرده اصلی طالبان همکاری کرده است.

4949

کد N315821

وبگردی