آفتاب

یک کارشناس سابقه هسته‌ای دولت اوباما:توافق با ایران در زمستان خواهد بود

یک کارشناس سابقه هسته‌ای دولت اوباما:توافق با ایران در زمستان خواهد بود

یک کارشناس سابق هسته‌ای در دولت باراک اوباما گفت: اگر توافقی با ایران درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور صورت گیرد، این توافق در زمستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رابرت اینهورن یک کارشناس سابق هسته‌ای در آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گفت: اگر توافقی با ایران صورت گیرد، در زمستان و پس از انتخابات کنگره خواهد بود.

وی اظهار کرد: دلیل این مساله آن است که رییس جمهور اوباما نمی‌خواهد که سیاست‌هایش در قبال ایران کانون انتخابات کنگره باشد.

اینهورن در ادامه بیان کرد: سخت است که قدرت‌های جهانی تا پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه با ایران به توافق جامع برسند. دور اخیر مذاکرات ایران و 1+5 بدون آنکه انتظارات را برآورده کند، پایان یافت.

وی افزود: این امیدواری وجود داشت که این کشورها در مورد برخی مسائل اصلی شامل رآکتور آب سنگین اراک به توافقاتی برسند اما چنین اتفاقی نیفتاد.

این کارشناس هسته‌ای، علاوه بر این گفت: هر دو طرف مذاکره‌کننده انتظاراتشان را بیان می‌کنند و به این نتیجه خواهند رسید که احتمال دستیابی به یک توافق اندک است. برآورد من این است که وقتی آنها با گزینه پایان این مذاکرات روبه‌رو باشند، احتمالا توافق خواهند کرد مدت زمان آن را تمدید کنند.

اینهورن متذکر شد که ایرانی‌ها برای دستیابی به این توافق خواستار رهایی کامل از تحریم‌ها هستند. دولت آمریکا پیشنهاد خواهد داد که بدون لغو تحریم‌ها به کار خود ادامه دهد. ایرانی‌ها همچنین خواستار رهایی از منع صادرات نفت هستند، اما در اینجا دولت خواستار موانع بیشتر در برنامه هسته‌ای است.

این کارشناس مسائل دولت اوباما یادآور شد: در ابتدای دستیابی ایران و 1+5 به توافق اولیه، اسرائیلی‌ها مدعی شدند که این شش ماه فرصت به نفع ایران است و سبب خواهد شد که جامعه بازرگانی برای فعالیت‌های اقتصادی با ایران مشتاق شوند و در نتیجه تحریم‌ها حذف شود.

وی در این باره گفت: اما برآورد اسرائیلی‌ها غلط از آب در آمد، آنچه در واقع اتفاق افتاد این بود که شرکت‌ها در سطح جهانی بسیار محتاط بودند و معامله‌های جدید با ایران امضا نکردند.

اینهورن در ادامه مدعی شد: ایرانی‌ها بیش از این انتظار داشتند، حقیقت این است که شرایط کنونی این مذاکرات به نفع آمریکا و هم‌پیمانانش است، چون ایران خواستار لغو کامل تحریم‌هاست.

به عقیده رابرت اینهورن، اوباما به این دلیل که نمی‌خواهد توافق با ایران یکی از مسائل انتخابات کنگره باشد، ترجیح می‌دهد که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران پس از برگزاری این انتخابات انجام شود.

وی همچنین بدون در نظر گرفتن ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: انتقاد اصلی جمهوریخواهان از توافق اولیه ایران و 1+5 این است که این توافق به درستی نتوانسته است از توانایی ایران برای یک تولید بمب اتم جلوگیری کند.

اینهورن اظهار کرد: مهم این است که ایران را از چنین قابلیتی دور نگه داریم و ایران باید تعداد سانتریفیوژها و حجم اورانیوم غنی‌سازی شده خود را که اجازه حفظ آن را دارد، کاهش دهد. از منظر آمریکایی‌ها این وضعیت می‌تواند شش ماه دیگر ادامه یابد نه برای همیشه.

این کارشناس متذکر شد که آمریکا همانند اسرائیل هدف تهدیدهای ایران نیست، اما جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای از اولویت‌های آمریکاست.

براساس اظهارات اینهورن، آمریکا اطمینان دارد که در صورت خروج ایران از توافقاتش در حوزه هسته‌ای از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد و احتمال استفاده از ابزار اعمال فشار در چنین شرایطی وجود دارد.

به گفته این کارشناس، ایران در کنار ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده برنامه موشکی خود را ادامه داده است که جمع‌آوری اطلاعات در مورد منابع اورانیوم و پولوتونیوم بسیار ساده‌تر از گسترش موشکی ایران است. طرف غربی می‌خواهد که این مساله را در مذاکرات هسته‌ای بگنجاند اما ایران تاکنون این در خواست را رد کرده و تاکید دارد که برنامه موشکی جزو توافقات اولیه ایران و 1+5 نبوده است.

به گزارش ایسنا، ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال 2013 به یک توافق اولیه دست یافتند که براساس آن ایران در ازای کاهش برخی تحریم‌های اقتصادی غرب، بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورده است. طبق این توافق، این کشورها تا 20 ژوئیه فرصت دارند درخصوص برنامه‌ای هسته‌ای ایران به توافق جامع نهایی دست پیدا کنند.

انتهای پیام

کد N315692

وبگردی