آفتاب
هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی و سیاست خارجی

فاضل لنکرانی: براساس آیات قرآن سلاح هسته‌ای حرام است

فاضل لنکرانی: براساس آیات قرآن سلاح هسته‌ای حرام است

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن تولید سلاح هسته‌ای گفت: از نظر فقه شیعه چه دشمنان اسلام سلاح هسته‌ای داشته باشند یا نه باز هم سلاح هسته‌ای حرام است و اسلام اجازه تولید سلاح‌هایی که باعث نابودی می‌شود را نمی‌دهد. بر همین اساس باید نخبگان اهل فکر غرب و شرق به ابرقدرت‌ها فشار آورند که دیگر به دنبال سلاح هسته‌ای نباشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آیت‌الله فاضل لنکرانی در هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی(ره) و سیاست خارجی که صبح امروز در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه آغاز به کار کرده است گفت: در قرآن کریم دو ضابطه وجود دارد اول اینکه افساد حرام است و تعدی نیز حرام اعلام شده است. فقه شیعه امروز باید در برابر مراکز حقوقی با افتخار سربلند کند این مدعیان حقوق بشر زمانی که قانونی برای آنها منفعت‌زا باشد آن را صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: در قرآن کریم بر قانون مقابله به مثل تاکید شده است. برخی می‌گویند با استناد به این قانون اگر دشمنان اسلام سلاح هسته‌ای داشته باشند مسلمانان هم باید سلاح هسته‌ای داشته باشند. اما از نظر فقه شیعه و اجتهاد قانون مقابله به مثل مطلق نیست. این قانون تا مرزی که موجب افساد و تعدی نشود و جنگ را از حالت طبیعی به حالت توحش تبدیل نکند در غیر این صورت حرام است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: هر چه تسلیحات هسته‌ای بیشتر باشد امنیت انسان‌ها به خطر می‌افتد این در حالی است که ما باید امنیت و صلح را به ارمغان آوریم. تولید سلاح اتمی هم از نظر عقل قبیح است و هم براساس آیات قرآن حرام است. براساس همین ادله مقام معظم رهبری دنیا را با این حقیقت اسلام آشنا کرد. ممکن است آمریکا و کشورهای خارجی این فتوا را باور نداشته باشند اما اکنون بعد دینی ما به مراکز علمی جهان رسوخ پیدا کرده و آنها را با اسلام آشنا کرده است.

انتهای پیام

کد N315323

وبگردی