آفتاب

رای الیوم: نشست دوستان سوریه در تهران، حامل پیامی برای غرب بود

رای الیوم: نشست دوستان سوریه در تهران، حامل پیامی برای غرب بود

تهران- ایرنا- روزنامه فرامنطقه ای ˈرای الیومˈ برگزاری نشست دوستان سوریه در تهران را به مثابه ارسال پیامی مهم به آمریکا و کشورهای غربی مبنی بر تنها نبودن ˈبشار اسدˈ، ارزیابی کرد.

در سرمقاله این روزنامه آمده است: برگزاری کنفرانس ˈدوستان سوریهˈ در تهران با حضور هیات هایی از 30 کشور جهان از جمله از آمریکای لاتین و آفریقا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سوریه تصادفی نبود.

هر چند شرکت نداشتن ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا، همتایان اروپایی او و یا بسیاری از هیات های پارلمانی کشورهای عربی در کنفرانس تهران طبیعی بود، اما بعید نیست که با توجه به روند چرخش فزاینده کشورهای عربی و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت ایران، شرایط در آینده نزدیک تغییر کند.

برگزاری کنفرانس یاد شده در سطح رؤسای کمیته های سیاست خارجی و امنیت ملی و سخنرانی ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه، ˈعلی لاریجانیˈ رئیس مجلس و ˈعلاءالدین بروجردیˈ رئیس کمیته سیاست خارجی و امنیت ملی ایران در جلسه افتتاحیه، معنای خاصی به جلسات می دهد و در واقع هدف، رساندن این پیام واضح به جهان است که ایران همچنان و همواره با قدرت در کنار حکومت سوریه ایستاده است.

به نوشته رای الیوم، ظریف در سخنرانی خود در این نشست گفت: انتخابات ریاست جمهوری سوریه گام جدی برای حل و فصل بحران سوریه است و مصالحه های اخیر صورت گرفته در سوریه موید امکان پذیر بودن دستیابی به راه حل از طریق گفتگوی داخلی است.

براساس این گزارش، دوستان حکومت سوریه به آن وفادار هستند و موضع خود را سر سوزنی تغییر نداده اند. به لطف این حمایت ها، بشار اسد توانسته است انزوای بین المللی خود را تا حدی از بین ببرد.

این همه در حالی است که شمار اعضای نشست دیگر موسوم به ˈدوستان سوریهˈ که با ترغیب و تهدید آمریکا دور هم گرد آمدند، از 50 کشور به کمتر از 11 کشور کاهش یافته است. این گروه با وجود مشابهت ادعای آنها با همتایانشان در تهران در زمینه ضرورت پیگیری راه حل سیاسی، اما از تجهیز مخالفان به اصطلاح میانه روی دولت سوریه با پول و سلاح سخن می گویند و هنوز ذهنیت مشخصی درباره راه برون رفت از بحران این کشور ندارند.

مسلما نشست ˈدوستان سوریهˈ در تهران در مقایسه با نشست مورد حمایت آمریکا و غرب، از پوشش رسانه ای گسترده به ویژه در تلویزیون های عربی برخوردار نخواهد شد، اما در آینده ای نزدیک و در صورت همگرایی و تقارب دیدگاه های عربستان و ایران در زمینه موارد اختلاف و در راس آن سوریه، اوضاع برعکس خواهد شد.

برخی افراد همزمانی سفر ˈصباح الاحمدˈ امیر کویت به تهران با برگزاری نشست دوستان سوریه را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور تصادفی می دانند. هرچند چنین باوری می تواند صحیح باشد، اما به هر حال سفر امیر کویت از یک تغییر فوری در دیدگاه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در قبال تهران پس از توافق هسته ای به شمار می رود.

به عبارت دیگر، امکان سفر یک امیر و یا پادشاه کشور عربی واقع در حاشیه خلیج فارس به ایران، دو و یا سه سال پیش به ذهن هم خطور نمی کرد.

گروه ˈدوستان سوریهˈ که با حضور نمایندگان کشورهایی همچون روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در تهران تشکیل جلسه داد، با همتای آمریکایی و اروپایی آن برابری می کند و حتی اعتبار بیشتری کسب کرده است. دستاوردهای این گروه تنها به خاطر وتوی قطعنامه های پیشنهادی در شورای امنیت در مورد دخالت نظامی علیه سوریه نیست، بلکه اصرار مستمر آن بر سیاسی و نه نظامی بودن راه حل بحران این کشور در نیل به این دستاوردها دخیل بوده است، راه حلی که شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو یک و دو نیز اهمیت آن را پذیرفتند.

ˈعلاءالدین بروجردیˈ دوشنبه همراه با برخی از هیات های شرکت کننده در نشست تهران راهی دمشق می شود تا در جشن انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی بشار اسد شرکت کند، اما دوستان آمریکایی سوریه در جایگاه تماشاچی از راه دور به نظاره ایستاده اند.

رسانام**1049**2017
کد N315215

وبگردی